2020 zit er bijna op. We zijn er bijna uit. Vraag aan een willekeurige voorbijganger op straat wat hij/zij van dit jaar vond en het antwoord luidt: 'het was een raar, naar jaar'. Ondernemers hangen aan een laatste strohalm en proberen te overleven. Ja het was en is heftig. Maar daar wil ik nu geen opsomming van maken, dat hebben we al genoeg gedaan dit jaar - zeg ik, starend naar de opsomming van het aantal positieve gevallen.
Er gebeuren namelijk ook hele mooie dingen. Inspirerende dingen. Zo zijn jonge mensen in ons vak vanuit Ra*w aan de slag gegaan om te zorgen dat er voor de aankomende talenten ook ruimte is. Adopt an Intern werd gelanceerd om bedrijven en studenten aan elkaar te koppelen. Om ervoor te zorgen dat ze een stageplek krijgen en onze industrie later met nieuwe inzichten en energie verder kunnen gaan helpen. Bedrijven sluiten zich in rap tempo bij het initiatief, maar het kan altijd meer. Dat is nodig.
Inclusiviteit
Bedrijven organiseren online kerstborrels. En de boxen met kerstdiners worden thuisbezorgd zodat we met z’n allen - al zoomend - toch nog samen kunnen zijn. Proostend en proestend in de hangout. We vonden en vinden elkaar heus wel.
2020 was voor veel mensen ook het jaar van Black Lives Matter. Vanuit IncludeNow zijn we al een paar jaartjes bezig om mensen bewust te krijgen van het belang van inclusief denken en handelen. Het aantal aanvragen naar trainingen en talks steeg waanzinnig. Het ene na het andere bureau stond op en werd wakker. Vakgenoten vonden elkaar en gingen de dialoog aan met elkaar. De ADCN verenigde de branche en startte de Dutch Diversity Marketing Foundation. Verschillende brancheverenigingen begonnen met Diversity taskforces.
Toch zie ik nog steeds witte jury's en lijstjes waarvan de inclusiviteit aan alle kanten rammelt. Dat benoemen blijft noodzakelijk omdat het echt anders moet. Niet omdat dat zogenaamd het juiste is, maar omdat het noodzakelijk is. Net als het omarmen van talent, is het omarmen van inclusiviteit noodzaak. Het leidt tot inzicht, creativiteit en betere oplossingen voor merken. Meer toegankelijkheid en simpelweg ook gewoon tot meer euro’s.
Handelen
Black Lives Matters mag dan in 2020 bij ons zijn geland, de beweging bestaat al jaren. Het gevoel er minder toe te doen dan anderen, is een gevoel dat in daden en feiten wordt ondersteund. Iets wat hele grote groepen mensen al jaren, decennia, eeuwen ervaren. En dat kan echt niet. En we lossen dit ook niet op om erover te praten. We lossen dit op door te dóén na al dat gepraat. Door het op te nemen in beleid. Want na bewustzijn komt handelen. De fase van ontkenning ligt nu toch echt wel achter ons. Het zal pijn doen, tot onbegrip leiden maar we moeten dit nu doen.
Op het gebied van omarming van talent, jeugd, in inclusief denken en handelen: we dragen we met zijn allen een enorme verantwoordelijkheid. Een maatschappelijke verantwoordelijkheid. En voor een industrie die, als geen ander, de maatschappij probeert te raken is de noodzakelijkheid evident. Mijn vurige hoop voor 2021 is dan ook dat we meer menselijkheid laten landen in ons vak. Minder ego. Minder lijstjes waarin we continue dezelfde mensen vereren. Minder jury's met the usual suspects. Meer creativiteit! Meer openheid! Meer omarming! Zie elkaar...en vind elkaar.
Over de auteur:
Arno Peperkoorn is directeur van de Result Recruitment Group en mede-oprichter van de stichting IncludeNow.
Lees ook: Jezelf zien, is gezien worden
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!