Een laminaatboer adverteerde afgelopen maand met een speciale aanbieding: 'De eerste vijf klanten die als Zwarte Piet verkleed komen krijgen een gratis fiets.' Het ging om een witte omafiets, heel symbolisch voor de doelgroep Witte Mensen met de Mindset van een Paar Generaties Terug.
Ik zag me daar al voor dag en dauw in vol roetveeg-oornaat voor de deur staan, samen met vier makkers, om die vijf fietsen te scoren. Die we dan natuurlijk niet meegekregen hadden, zodat we naar de rechter konden stappen om een aanklacht in te dienen wegens discriminatie. “Roetveegpieten zijn ook Zwarte Pieten, edelachtbare! Zwart van het roet - en niet van het slavernijverleden”. Leek me een prachtig proefprocesje, maar helaas waren de rijwielen al vergeven. Balen.
Pietitie: pietermannen als cashcow
Nog bonter maakt de Facebookpagina die 'Pietitie' heet. Ik dacht altijd dat het een pagina was waarin conservatief Nederland stoom kon afblazen over het afschaffen van die negerslaaf-look-alikes op de boot van onze Katholieke Kindervriend, maar dat was natuurlijk enorm naïef. NRC kwam met de primeur: het was al die jaren een slim platform van zakenman Michael van Beers, om munt te slaan uit de volkswoede. Van Beers stuurde de gepikeerde burgers linea recta naar zijn eigen Sinterklaasproducties: “Gelukkig zijn er nog een Sinterklaasfilms met ECHTE zwarte pieten. De Club van Sinterklaas en Het Pratende Paard!”
Bloemschikken met lavendel
Das war einmal, het tij begint te keren. Maar z’n database van twee miljoen boze volgers wilde Van Beers niet kwijt raken, die was goud waard. Hij vroeg BrightVibes om er de grootste positieve pagina van Nederland van te maken, een soort WhiteVibes vreesde ik. Gezellig bloemschikken met lavendel. Vrolijk bananen doneren aan amateursporters tijdens een voetbalwedstrijd. Maar dat viel enorm mee, het is een vergaarbak van flauwe tegelteksten en melige dierenfilmpjes geworden. De naam Pietitie in Posititie ofzo veranderen mocht alleen niet van Facebook. Dus vervingen ze Zwarte Petitie’s profielfoto door een kromme tekst: ‘zo veel te vieren’. Enorme spelfout, die spatie, maar daar hoor je die twee miljoen conservatieve Nederlanders dan weer niet over. Van onze Nederlandse taal weten ze net zo weinig als van ons slavernijverleden. Dat bedoelt Rutte waarschijnlijk met ‘kenniseconomie’: kennis is alleen nuttig als het geld oplevert.
Blokkeerfriezen moeten omrijden
Kortom, Beers en Brightvibes hebben een nieuwe advertentiefuik van Pietitie gemaakt. Sommige posts verwijzen naar Brightvibes, anderen naar het youtube-kanaal van De Club van Sinterklaas. Daar zien die twee miljoen Petitie-volgers fimpjes met…. roetveegpieten! De hardcore blokkeerfriezen moeten nu omrijden naar sint.tv, een andere site van Beers. Daar kunnen ze hun kind trakteren op een gepersonaliseerde Sinterklaasvideo met de oude vertrouwde slavernijpieten. En zelfs daar kun je een roetveegoptie aanvinken. Het blijft handel.
HEMA is nog geen PEGIDA
Je kunt ook valselijk beticht worden van Polarisatie-marketing. Dat overkwam de HEMA die een trui vol runentekentjes verkocht. Wilde de gayvriendelijke keten, opgericht door twee winkeliers van Joodse komaf, opeens in de smaak vallen bij Alt-Right? Welnee. Runen zijn een duizenden jaren oud alfabet en worden daarnaast gebruikt als waarzegsymbolen, net als de Tarot en I Ching. De HEMA had er gewoon een mooi boekje met uitleg en betekenissen bij moeten doen. Okay, het hielp misschien niet dat de Othala-rune er ook op stond, omdat die door sommige White Power-achtige engbekjes wordt gebruikt. Maar is nu het hele Futhark-alfabet opeens exclusief eigendom van neo-nazi’s? Ik mag het toch niet hopen.
Misschien dat ons bijna vergeten poldermodel een einde kan maken aan al die polarisatie-marketing. Volgend jaar in de aanbieding bij Pietitie: roetveegpieten in een vrolijke HEMA trui, bestrooid met het gehele runenalfabet. Zoveel te vieren!
Scato van Opstall is oprichter Karma Brothers
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!