Hunkemöller slaat de handen ineen met het Zuid Soedanees-Australische topmodel Duckie Thot. Met het model binnen de gelederen wil het lingeriemerk de kracht van diversiteit benadrukken en een stap voorwaarts zetten richting meer inclusiviteit. Met de door het model gepresenteerde nieuwe lingeriecollectie zegt Hunkemöller zich te richten op uniekheid, zelfredzaamheid en de kracht van vrouwen wereldwijd. De samenwerking met Thot is al eerder gestart maar het partnerschap, zo merkt het Nederlandse bedrijf op, is relevanter sinds de Black Lives Matter-beweging, waar Thot zelf gepassioneerd over is, in een stroomversnelling kwam.
Perspectief
Hunkemöller geeft aan dat de donkere in de mode-industrie werkende vrouw, een waardevol perspectief biedt op hoe het merk zichzelf kan uitdagen en meer kan bereiken met de inclusiviteit-strategie. Het merk vertelt dat het met de nieuwe strategie vrouwen van alle huidskleuren wil aanmoedigen zichzelf te omarmen en zelfverzekerd door het leven te gaan.
De reis naar meer inclusiviteit
Naast de samenwerking zou Thot ideeën voor zowel de campagne als de marketingstrategie van de nieuwe collectie hebben aangedragen. Hunkemöller: ‘Onderdeel hiervan is een betaalde influencer- campagne met donkere vrouwen, evenals een oproep aan klanten om te doneren aan ENAR, het European Network Against Racism en de BLM-liefdadigheidsinstelling die Hunkemöller steunt. Het goede doel is in samenspraak met het topmodel geselecteerd.’ De lingerieketen legt uit dat ENAR's werkzaamheden zich richten op kleinere organisaties, die volgens het merk dicht bij de kernwaarden van inclusiviteit van Hunkemöller liggen, als het gaat om vrouwen.
Together Tomorrow
Eerder dit jaar presenteerde Hunkemoller al een deugdzaam duurzaam initiatief onder de vlag van Together Tomorrow. Dit is de reis van het merk naar een betere wereld. Het bedrijf presenteerde hiervoor 29 duurzaamheidsdoelstellingen en 20 manieren om daaraan bij te dragen. Onderdeel van de 'reis' is ook meer diversiteit en inclusiviteit binnen het bedrijf realiseren. Nu is er naast de samenwerking met Thot nog een initiatief waarmee de keten de diversiteit binnen Hunkemöller wil bevorderen: een Inclusivity Workgroup.
Lees ook: Hunkemöller wil zowat de hele wereld verbeteren en dat is misschien wat veel
Hunkemöller: ‘Deze werkgroep zet zich in om vrouwen van alle etniciteiten, lichaamsvormen en vaardigheidsniveaus een stem te geven binnen de organisatie en in hoe het bedrijf zichzelf aan de wereld presenteert.' Philip Mountford, ceo van Hunkemoller International over de keuze voor Thot: ‘Hunkemöller heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om zowel ons bedrijf als onze campagnes zo inclusief te maken als onze klanten al zijn. Daarom hebben we Thot in 2019 benaderd. Voor ons is ze het levende voorbeeld van een krachtige vrouw. Ze is intelligent en komt altijd op voor waar ze in gelooft.’
'Sexy zijn is een gemoedstoestand'
De bij de collectie horende campagnevideo en fotografie, opgenomen in de studio in Londen, zijn volgens Hunkemöller de meest gedurfde en creatieve content ooit van het merk. ‘Op een met neonlicht belicht podium met gewaagde vormen die de collectie weerspiegelen, benadrukt Thot haar Rules for World-Changing Women. Ze omvatten: Creëer je eigen ritme en blijf het volgen, geef jezelf kracht en je zult velen inspireren en sexy zijn is een gemoedstoestand. Thot sluit af met de uitspraak: ‘I’m not different, I’m unique.’
Lees ook:
Jammer genoeg zit Victoria Secret al een tijdje in een hoek waar de klappen vallen. Ze hebben er cijfermatig - net als jullie - last van dat de groei stagneert en oude inspiraties sleets zijn geworden. Verder lopen ze in beeldvorming erop vast dat body-positivity gaat over jezelf bijzonder voelen op eigen kracht. Seduction niet langer iets is dat je voor een paar dollars koopt bij Victoria Secret. Verleiding diep van binnen zit. Waarbij optelt dat ze bij Victoria Secret in reputatie last hebben van onderwerpen waar je als merk liever niets mee te maken hebt en van kwesties waar je als marketeer maar beter geen positie in had gekozen.
Zo bezien had ik van Hunckemoller verwacht iets te lezen over crisis-management en change, over together tomorrow en marketing met impact op de bottom-line. Spijtig genoeg gaat het verhaal over deugdzaam duurzaam en zwart feminisme als female empowerment in merkpropaganda : zou het daarmee uitkomen bij meer klanten in de winkel?