Het Amsterdamse kledingmerk Filling Pieces viert Keti Koti met de lancering van een limited edition voetbalshirt en kledingspeld onder de noemer Unity for Surinam. In het project zamelt het modemerk geld in voor drie Surinaamse initiatieven: Youth Empowerment Suriname, The Black Archives en Covid relief fund Surinam (SU4SU). Filling Pieces is sterk verbonden met de voormalige Nederlandse kolonie Suriname door oprichter en creative director Guillaume Philibert als zoon van Surinaamse ouders.
Voor de campagne nodigde Filling Pieces meer dan 30 vrienden en familieleden, talenten van Surinaamse afkomst van alle leeftijden werkend in verschillende sectoren, uit om de schoonheid, diversiteit en dapperheid van de Surinaamse diaspora te laten zien en de Nederlandse Surinaamse gemeenschap te vieren. Bekende namen in de campagne zijn onder andere tv-presentator Defano Holwijn, zangeres Safa Liron en Latanya Alberto, DJ Jarreau Vandal en comedian Roué Verveer. De campagne is gemaakt door een volledig Surinaams creatief team, met fotografie van Ashley Röttjers en video-interviews gemaakt door Steven Elbers.
Nationale feestdag
Het Unity for Suriname voetbalshirt, samen met de speciaal ontworpen speld, is uitgebracht op Keti Koti en is alleen op 1 juli verkrijgbaar via de site van Filling Pieces.
Keti Koti (betekenis ‘Gebroken kettingen’ in Sranantongo) is de jaarlijkse viering en herdenking van de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen. Recent deden de burgemeesters van de vier grote steden een oproep aan het demissionaire kabinet om van Keti Koti een nationale feestdag te maken. Radiozender FunX begon een burgerinitiatief en zamelde ruim 50.000 handtekeningen in.
Uit een peiling onder bedrijven door Nu.nl blijkt dat bedrijven nog niet echt warmlopen om medewerkers een dag vrij te geven op Keti Koti. Toch neemt het aantal bedrijven dat dit wel doet ieder jaar toe; bij bedrijven als Tony’s Chocolonely, Lush, Vandejong en ook Filling Pieces is 1 juli een officiële vrije dag.
Goede doelen
De vier goede doelen zetten zich in voor het belang van Surinaamse jongeren om de cultuur te bewaren en te bewaken en bij te dragen aan een positief zelfbeeld voor alle Surinamers en mensen met een Surinaamse afkomst. Het voetbalshirt staat voor de gemeenschappelijke support van de community en laat zien dat iedereen, ondanks alles, nog steeds met elkaar verbonden is. Daarnaast zamelt SU4SU geldt in voor de gezondheidssector in Suriname omdat het land ernstig getroffen is door het coronavirus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!