Het Britse reclamebureau FCB heeft de samenwerking met Nivea, een merk van Beiersdorf, na 100 jaar opgezegd. Volgens ingewijden is de directe aanleiding een telefoongesprek tussen een senior marketeer van Nivea en creatieven van het bureau (onder wie een homo). Zij lieten een advertentie zien waarin twee mannen elkaars handen aanraakten. De Nivea-medewerker zou toen hebben gezegd, ‘we don’t do gay’.
The journey ahead
In een intern memo, waarin FCB-ceo Carter Murray het einde van de samenwerking aankondigde, refereerde hij niet letterlijk aan het voorval. Hij hield het algemeen door onder meer te zeggen dat het besluit was genomen na lang nadenken en overleggen over de creatieve ambities van het bureau.
Onvertaald: ‘There comes a point in every longterm relationship when you reflect on what you’ve accomplished together and set your sails for where your journey will take you next. Sometimes that journey ahead demands tough choices that lead down different paths.’ Adage meldde eerder al dat er spanningen zouden zijn tussen adverteerder en bureau.
De waarde van het account zou voor FCB zo’n 2,5 miljoen euro bedragen.
Geen weerspiegeling
Een woordvoerder van Beiersdorf wilde niet ingaan op het voorval, maar stelde dat dergelijk (homofoob) gedrag in het algemeen niet werd getolereerd bij de firma. De beschuldiging zou geen weerspiegeling zijn van de waarden binnen Beiersdorf en Nivea. De woordvoerder: 'We are strongly committed to diversity, mutual respect, equal opportunity and tolerance.’
Wij doen niet aan diversiteit! Dat domein is al geclaimd door Dove werd er gezegd toen 1 van de voorgestelde modellen zwart was.