FCB zet Nivea na 100 jaar buiten de deur vanwege homofobe opmerking

Een senior marketeer bij Nivea (Beiersdorf) zou gezegd hebben ‘we don’t do gay’.

Nivea for Men (niet de hier besproken campagne)
Nivea

Het Britse reclamebureau FCB heeft de samenwerking met Nivea, een merk van Beiersdorf, na 100 jaar opgezegd. Volgens ingewijden is de directe aanleiding een telefoongesprek tussen een senior marketeer van Nivea en creatieven van het bureau (onder wie een homo). Zij lieten een advertentie zien waarin twee mannen elkaars handen aanraakten. De Nivea-medewerker zou toen hebben gezegd, ‘we don’t do gay’.

The journey ahead

In een intern memo, waarin FCB-ceo Carter Murray het einde van de samenwerking aankondigde, refereerde hij niet letterlijk aan het voorval. Hij hield het algemeen door onder meer te zeggen dat het besluit was genomen na lang nadenken en overleggen over de creatieve ambities van het bureau.

Onvertaald: ‘There comes a point in every longterm relationship when you reflect on what you’ve accomplished together and set your sails for where your journey will take you next. Sometimes that journey ahead demands tough choices that lead down different paths.’ Adage meldde eerder al dat er spanningen zouden zijn tussen adverteerder en bureau.

De waarde van het account zou voor FCB zo’n 2,5 miljoen euro bedragen.

Geen weerspiegeling

Een woordvoerder van Beiersdorf wilde niet ingaan op het voorval, maar stelde dat dergelijk (homofoob) gedrag in het algemeen niet werd getolereerd bij de firma. De beschuldiging zou geen weerspiegeling zijn van de waarden binnen Beiersdorf en Nivea. De woordvoerder: 'We are strongly committed to diversity, mutual respect, equal opportunity and tolerance.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Doe maar niet
Grappig, het lijkt wel alsof het een bedrijfsterm is. Niet zo lang meegemaakt...

Wij doen niet aan diversiteit! Dat domein is al geclaimd door Dove werd er gezegd toen 1 van de voorgestelde modellen zwart was.

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
doe maar niet


Grappig, het lijkt wel alsof het een bedrijfsterm is. Niet zo lang geleden het volgende bij Beiersdorf meegemaakt:

"Wij doen niet aan diversiteit Dat domein is al geclaimd door Dove" werd er gezegd toen 1 van de voorgestelde modellen zwart was.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
"De waarden binnen Nivea-l'Oréal".
Hebben ze die dan? Je kunt klagen wat je wilt over hun reclameterreur op tv wat je wilt, maar ze trekken zich er niets van aan.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dave Winters
Hij had natuurlijk moeten zeggen: 'We only do gay if it sells more'
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
exVeteraan
Die 2.5 miljoen euro is welbesteed voor een veilige werkomgeving voor LGBTIQ+ers. Het is duurder als creatieve gays (of mensen van kleur) niet meer bij je willen werken. Over mensen van kleur gesproken... hoevaak horen zwarte medewerkers dit niet aan tafel bij klanten? aan de telefoon of what so ever? Ik vraag mij af hoeveel bureaus dit zouden doen voor hun Marokkaanse of zwarte collega's..

Willen we echt verrassende en nieuwe verhalen gaan vertellen (en niet die vanuit het perspectief van een blonde Gooische hipster) dan moeten we naar een werkomgeving die openstaat voor creatieven uit de gehele samenleving.
Van hardcore gay tot uitgesproken zwart en van stoere vrouw tot een echte moslima.

Deze Nivea casus laat ook zien dat het probleem vaak zit aan klantzijde. Van Heineken tot P&G en van Beiresdorf tot aan ING niemand in NL begrijpt echt iets van jongerencultuur anno 2019.

In tegenstelling tot in Frankrijk, Engeland of de VS echte verhalen uit de verschillende sub-culturen kan vertellen.

Daarvoor heb je namelijk strategen, creatieven en account managers nodig die tegenspraak kunnen geven, uit kunnen leggen dat de wereld niet meer homogeen is en de klant daardoor ook niet..
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Mietje
Mijn god... Ex veteraan wat lul jij uit je nek zeg... Een mening over hoe 'creatieven' (alleen dat woord al) creme zouden moeten verkopen... Flikker toch op!!!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Albert Rosenbrand
Politieke correctheid brengt de reclame wereld nog verder naar de afgrond. "We don't do gay" is gewoon een strategie en geen belediging. Grow the F up.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Erwin
In het algemeen dus incidenteel wel - wat een zwakzin - dus een zwakke zin - Als het allemaal waar is dan wens ik het bedrijf en de CEO veel succes want deze community kan veel teweegbrengen en zijn erg sterk in social media en meningen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie