Premium

Expliciete 'dick'-film vraagt aandacht voor loonkloof

'It's handy to have a dick', stelt de Vlaamse organisatie Zijkant.

Man heeft weinig moeite met loonkloof

'I trust you because you have a dick' en 'It's handy to have a dick'. De boodschap is even expliciet als de film. Met de campagne wil Zijkant, een Vlaamse sociaal-culturele beweging die strijdt voor gelijke kansen, aandacht vragen voor het feit dat mannen nog altijd meer dan vrouwen verdienen.

De campagne is ontwikkeld door productiemaatschappij Czar en creatief bureau Mortierbrigade, beide gevestigd in België. Het duo Lionel Goldstein, dat de campagne produceerde, is ook voor de Nederlandse vestiging van Czar actief.

In de film zien we mannen op onverbloemde wijze elkaar de 'penis-hand' schudden, terwijl de vrouwen verslagen naar het tafereel staan te kijken. Het begeleidende nummer 'Dickhead' spreekt hierbij tot de verbeelding. Met de campagne moet worden benadrukt dat veel mannen in de huidige tijd wel dóen alsof ze voor gendergelijkheid zijn, maar als puntje bij paaltje komt, ze in verschillende situaties -zoals het aannemen van een nieuwe collega- de voorkeur geven aan iemand van hetzelfde geslacht.

Mannenwereld

De campagne, die in België online wordt uitgerold, is gelanceerd in aanloop naar Equal Pay Day op 20 maart. Zijkant stelt in een verklaring dat mannen -althans in België- gemiddeld 22 procent meer dan vrouwen verdienen. 'Vrouwen moeten dus bijna drie maanden extra werken om te verdienen wat mannen vorig jaar reeds verdienden. Het lijkt wel alsof die laatsten een geheime handdruk hebben, die hen als vanzelfsprekend een voordeel biedt op de werkvloer. Mannen willen met mannen samenwerken, kletsen, stappen... Hierdoor is het moeilijk voor vrouwen om de zogenaamde mannenwereld te penetreren (pun intended, red.).'

Volgens recente becijfering van het CBS is de loonkloof tussen mannen en vrouwen in Nederland 13,5 procent. Dit verschil is iets groter dan het EU-gemiddelde van 12,7 procent.

Reacties

Een woordvoerder van Czar vult aan dat de campagne viral is gegaan (23k views op Instagram). Niek Eijsbouts van bureau Higuita is ook positief gestemd, lezen we op LinkedIn. 'This is making my day. The copy, the casting, the music, everything.' Carli Jager van Springbok: 'Briljante film. Een vlijmscherp inzicht dat ik -helaas- als vrouw zeker herken. Gelukkig werken er in mijn omgeving steeds meer mannen waarbij ik me niet anders hoef te gedragen om gehoord te worden.'

Tegelijk klinkt er ook enige kritiek, zo merkt producent Nicole Rixon op dat de campagne door wel erg veel mannen is gemaakt (zie ook credits).

Credits:
Client: Zijkant – Equal Pay Day
Client contacts: Vera Claes, Julie Van Garsse
Crea: Lionel Goldstein
Agency: Mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives Film: Geoffrey Masse, Nils Ides, Lionel Goldstein
Strategy: Maaike De Wae
Head of production : Charlotte Coddens
Lead Producer: Charlotte Coddens
Account Executive: Evy De Koninck
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Production: Czar.be
Director: Lionel Goldstein
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Maarten De Sutter
DOP: Grimm Vandekerckhove
Art Direction: Tanker
Editor: Manu Van Hove
Grading: Olivier Ogneux
Post Production: Czar
Post Producer: Bieke De Keersmaecker
Online Editors : Jef Neefs en Dries Derycke
Soundmix: Senstudio
Music: The Dickhead Song by Miles Betterman - Tunecore
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie