Growth Tribe organiseerde 14 september jongsleden een speciale Artificial Intelligence & Machine Learning training voor journalisten. Een hele dag trainingen in prediction modelling, natural language processing en psychographic personas.
Eigenlijk is het een tweedaagse cursus, en speciaal ontwikkeld voor marketeers. Maar journalisten zouden het wel in 1 dag kunnen, was de gedachte… Aan tafel zaten met name economie- en wetenschapsredacteuren van de landelijke dagbladen.
Tijdens de dag mochten we zelf aan de slag met verschillende modellen, werd uitgelegd welke methoden en prediction-modellen er allemaal zijn en wat je er precies mee kunt doen, en vooral ook wat je er niet mee kunt doen. En kregen we handige tools aangereikt om er zelf mee aan de slag te gaan.
Want heel veel verstand van coderen hoef je niet meer te hebben, om middels een AI-logaritme iets te kunnen voorspellen in een databestand. Daar zijn tegenwoordig apps voor. Microsoft Orange bijvoorbeeld, of Data Iku. Allemaal partners ook van Growth Tribe.
Uiteindelijk ging het vooral over demystificatie van het jargon dat wordt gebruikt in artifical intelligence. Want er wordt in dit vak veel geschermd met moeilijke termen.
Een term als deep learning bijvoorbeeld, klinkt heftig maar is in feite niet meer dan een extra laag ‘verborgen code’ in een neuraal netwerk. En een neuraal netwerk wordt zo genoemd omdat het (min of meer) hetzelfde werkt als hersencellen: de algoritmes zijn ontwikkeld om patronen te herkennen uit eindeloos veel voorbeelden.
En over de angst dat AI op termijn de mens gaat vervangen: vergeet het maar, aldus Peter van Sabben, een van de oprichters van Growth Tribe. Volgens hem zullen er zeker wel een paar banen sneuvelen door AI, maar de meeste functies hebben juist baat bij kunstmatige intelligentie… zo zorgen de algoritmes ervoor dat je een stuk sneller en efficienter werkt, en je maakt minder fouten.
Start-up
Growth Tribe is een Amsterdamse start-up die mensen traint in Growth Hacking, met ondersteuning van een aantal technische partners maar ook de gemeente Amsterdam.
Met name jonge IT-professionals worden er opgeleid, inmiddels werden er zo’n 2000 certificaten uitgereikt. Maar Growth Tribe ontwikkelt ook programma’s voor mensen zonder enige ervaring in deze materie, zoals marketeers.
Wie benieuwd is waarom bedrijven als Transavia en ING opeens zo voorlopen in agile en growth hacking; die marketeers hebben hier dus een opleiding gehad.
De Artificial Intelligence & Machine Learning For Growth Marketing Course is de nieuwste loot aan de trainingentak. Van Sabben: ‘Over 5 jaar is AI-kennis een verplicht onderdeel op je CV. Op dit moment is het echter nog een zeldzame skill, en ben je 1 van de voorlopers.’
Dat u het weet. Hij heeft natuurlijk gelijk. Met alleen kennis van social media en SEO, maar ook UX, red je het niet meer als marketeer. Voor je weet zit er een groot gat tussen wat je ooit hebt geleerd en wat je eigenlijk zou moeten weten over digital. Geldt niet alleen voor marketeers overigens. Op de site vat de academie dat mooi samen in onderstaande grafiek:
En ja, ook journalisten hebben baat bij kennis van Artificial Intelligence. Wat AI kun je ook toepassen op kleinere datasets. Op beeld bijvoorbeeld, of twitterfeeds. Zodat je beter 'datadriven' keuzes kunt maken in je content. Dus wat mij betreft blijft het niet bij de theorie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!