Pluim op de hoed en veer in de kont van nrc.next. De krant geeft vandaag les in hoe je om kunt gaan met journalisten die bloed ruiken.
Het gaat namelijk niet goed met nrc.next. Het lukt het talent uit de krantenwereld niet door te breken, oplages dalen fors en redactioneel lijkt het weinig koersvast na het vertrek van Rob Wijnberg.
De Volkskrant zocht uit hoe dit allemaal komt en plaatste vandaag een lijvig stuk dat eindigt met de weinig vrolijk stemmende bespiegeling: ‘Als de oplage in dit tempo blijft dalen, zal het me niet verbazen dat de abonnees van next binnenkort een abonnement op NRC Handelsblad krijgen aangeboden.’
Opvallend is hoe het geplaagde nrc.next besloot met het artikel om te gaan: het plaatste het ook in zijn eigen editie: ‘We drukken dat stuk hier integraal af, zodat onze lezers niet naar de Volkskrant of naar Blendle hoeven om te weten wat er over hun krant wordt geschreven.’
De Volkskrant heeft uitstekende ‘brand journalism’ gepleegd voor zijn kleine concurrent, zo blijkt ook uit het verzoek tot doorplaatsing van Hans Nijenhuis van nrc.next: ‘Twee Volkskrant-redacteuren schrijven een verhaal over nrc.next. Dat stuk komt op een gegeven moment in de Volkskrant en dan praten mensen erover. Stel, ik ben next-abonnee. Dan heb ik dat stuk niet. Hoe zit dat? Jullie stellen vragen die onze lezers ook hebben. Als ik ze zelf ga beantwoorden zeggen ze: ja dáág, zoek het even uit. Als jullie het doen, is het veel spannender.’