Op 15 april j.l vond in de jaarbeurs Utrecht het Identiteitscongres plaats. Celia Noordegraaf schreef hier een kort blog over.
foto’s: Emmely van Mierloo
In de stromende regen liep ik over een landweg tussen de weilanden en vroeg ik mijzelf af, waar ik in ’s hemelsnaam mee bezig was. Toen zag ik een zwarte kraai, die zich heftig klapwiekend had vastgedraaid in het prikkeldraad. Ik stapte de sloot in en probeerde hem voorzichtig los te maken. Op de een of andere manier voelde hij, dat ik hem wilde helpen. Hij hield zich doodstil en het lukt mij hem te bevrijden en weer te laten vliegen. Toen wist ik waarom ik daar op dat moment moest zijn. Het was een bijna mystiek moment. Nadat ik verder was gelopen en al een hele tijd geen mens was tegengekomen, dook gelukkig opeens een autootje op dat mij weer naar de bekende weg bracht. Aan deze ervaring moest ik denken, toen ik vandaag op het Identiteitscongres 2014 het verhaal van Tjerk Ridder hoorde. ‘Je hebt anderen nodig om verder te komen’.
Tjerk Ridder reisde met een caravan – zonder auto – naar Istanboel. Hij had anderen nodig – 53 auto’s met trekhaak – om zijn doel te behalen. De tien weken durende reis leverde hem een schat aan ervaringen op. Net als ik merkte hij dat anderen er voor je zijn als je ze nodig hebt. Dat geeft je heel veel vertrouwen om nieuwe dingen uit te proberen in het leven. Tjerk gaf mensen ook iets terug: zichzelf, zijn muziek en hij liet ze hun droom opschrijven plus een stappenplan om die droom te realiseren. Initiatiefnemer Tibor van Bekkum vroeg mij op dit congres mijn verhaal bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis te vertellen. Daardoor kwam ik in contact met andere mensen en nam daar zelf weer veel van mee.
Tibor van Bekkum heeft bijvoorbeeld een zeer interessant instrument ontwikkeld om de identiteitsontwikkeling van je organisatie mee te meten: het identiteit- en engagementplatform. Het bijzondere van dit instrument is, dat het niet alleen een survey is, maar ook manier om medewerkers mee te laten denken over de toekomst van hun organisatie. Bij ING hebben ze er al ervaring mee opgedaan. Irene Duyn van ING hield daar een uitermate inspirerende workshop over.
Ook inspirerend was de presentatie van Edwin Kaats. Hij is gespecialiseerd in alliantiemanagement: hoe kunnen organisaties succesvoller samenwerken? Het belangrijkste is te focussen op een gedeelde ambitie in plaats van op de verschillende belangen. Leg de verschillende belangen helder op tafel en wees duidelijk over wat je komt halen en brengen. Op die manier ontstaat meerwaarde voor alle betrokken partijen, aldus Edwin.
Boeiend was ook de presentatie van Rijn Vogelaar over de kracht van enthousiasme. Opmerkelijk inzicht: medewerkers die de ruimte krijgen om klantgericht te zijn, ervaren meer flow. De moderne homo enthousiasticus wil namelijk graag iets bijdragen aan de maatschappij en streeft niet alleen maar naar een hoger salaris zoals de oude homo economicus. Teams komen in een flow als ze mogen doen waar ze goed in zijn. Coach mensen dus in waar ze enthousiast over zijn. Positieve feedback werkt daarbij stimulerend. Ik neem mij voor vanaf mogen minstens drie complimenten per dag te geven.
In het World Cafe worden onder leiding van Aty Boers inzichten gecreëerd voor effectieve identiteitsontwikkeling. In steeds wisselende groepsdiscussies kwamen aan de hand van vragen inzichten boven drijven. De deelnemers gingen hier vol enthousiasme voor.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!