De opmars van artificiële intelligentie (AI) in de media- en marketingwereld is niet te stuiten. Bijna wekelijks verbazen techbedrijven ons met updates die diensten als ChatGPT verbeteren. Hoe gebruiken Nederlandse organisaties AI-technieken? XS2Content zet de AI aan het werk om audioreclames te maken die adverteerders bijvoorbeeld in podcasts kunnen plaatsen, bijvoorbeeld.
Het vier jaar geleden opgerichte XS2Content – met aan het roer Richard Otto en Sebastian Plasschaert – geeft vol gas op een eigen platform dat de kunsten van verschillende AI-diensten onder de motorkap samenvoegt. Otto: ‘Ons platform heeft alle techniek van verschillende techbedrijven, zodat de marketing- of communicatiemanager maar één platform hoeft te gebruiken.’
Wat betekent dat in de praktijk? Dat je via de website bijvoorbeeld een video kunt laten inspreken door een digitale avatar van de marketingdirecteur, een instructievideo met een paar klikken vertaalt in vijf talen of aangeleverde tekst laat omzetten in een nieuwsuitzending of podcast ingesproken door (niet)bestaande stemmen. Daar blijkt vraag naar, ook door grote organisaties die zelf volop experimenteren met AI-oplossingen. Onder meer DPG Media, ANP, Mediahuis, Achmea en Stedin zijn klant bij XS2Content.
Prompten
Het nieuwste project van het bedrijf is het genereren van contextuele audioreclames. Oftewel, een gesproken reclame laten horen die qua inhoud past bij een podcast, radio-uitzending of andere luisterervaring. Otto en Plasschaert geven op verzoek een demonstratie via een videoverbinding. Op het platform start je als gebruiker een leeg project, waar je de software de originele audio voedt. In dit geval een podcastaflevering. Vervolgens geef je via een stappenplan de naam van de adverteerder aan en leg je via een commando aan GPT4 van OpenAI (een prompt) uit welke informatie je in de audioreclame wil horen, in welke taal de reclame moet zijn en wat voor type stem de reclame inspreekt.
Ter demonstratie laat Plasschaert zien hoe je een twintig seconden durende reclame voor boekhandel Libris maakt. Hij tikt daarom in dat de reclametekst tussen de 275 en 285 karakters moet zijn. ‘We weten na de nodige experimenten namelijk de snelheid van een stem.’
Een druk op de knop, een paar seconden wachten en inderdaad: het platform tovert verschillende meerdere geschreven advertentievoorstellen op het scherm, die ook direct in spraak omgezet worden. De software zet er ook een muziekje of equalizer onder. Plasschaert klikt een voorstel aan en plots vertelt dj, tv-presentator en deeltijd-trambestuurder (jazeker) Erik de Zwart ons iets over de betreffende podcast en de passie van Libris voor lezen.
Stemacteurs
Hoe de stem van Erik de Zwart in het platform van XS2Content terechtkomt? Otto: ‘We hebben afspraken gemaakt met verschillende stemacteurs dat we hun stemmen mogen gebruiken. Onze klanten kunnen kiezen om hun audioboodschap voor te laten lezen door namen als Astrid de Jong, Manuel Venderbos, Patrick Kicken of dus Erik de Zwart. Omdat we onze database getraind hebben op hun stemmen, kunnen zij in principe elke reclameboodschap in heel veel talen uitspreken.’
Dat betekent niet dat De Zwart zichzelf tijdens een ritje in de tram onverwachts op de radio reclame hoort maken waar hij niet bekend mee is, benadrukt Otto. ‘De stem is heilig, dus een stemacteur bepaalt zelf per project of hij toestemming geeft om zijn stem te gebruiken en zo ja, welke prijs hij of zij afspreekt met de adverteerder. Dit hebben we afgesproken in formele overeenkomsten.’
XS2Content vangt een management fee als de adverteerder via hun platform een samenwerking sluit met een stemacteur, geeft Otto aan. Een adverteerder hoeft echter niet voor een bekende stem te kiezen. ‘Je kunt ook stemmen van ElevenLabs of Google gebruiken’, licht Plasschaert toe. ‘Die stemmen van niet-bestaande personen klinken inmiddels heel natuurlijk, spreken heel veel talen en zijn vrij van een management fee en andere contractuele afspraken.’
Audioreclame voor vijf euro
Volgens XS2Content kost de twintig seconden durende Libris-audioreclame met een ElevenLabs-stem de adverteerder zo’n vijf euro. Het eindresultaat is onbeperkt en op alle platformen te gebruiken. Wat De Zwart rekent voor het lenen van zijn digitale stem voor dit type commercial, is niet bekend. Dat die prijs veel hoger komt te liggen dan vijf euro, spreekt voor zich.
Het verdienmodel van XS2Content zit deels vooral in het abonnement dat klanten afsluiten om het platform te gebruiken. Het abonnement van driehonderd euro per maand geeft de adverteerder een beperkte hoeveelheid credits, volgens Otto en Plasschaert voldoende om heel wat kortere audioreclames te maken. Otto: ‘Complexere projecten, zoals een video genereren met lipsynchronisatie, kosten meer credits. Die kun je bijkopen.’
De mogelijkheid om een contextuele audioreclame in een podcast of radio-uitzending te creëren is net beschikbaar. Klanten testen de functie nu, zegt Plasschaert. ‘Iedereen is nog zoekende wat ze met AI kunnen. Dit is weer zo’n praktijkvoorbeeld.’
Benieuwd hoe de twintig seconden durende AI-audioreclame voor Libris klinkt? Beluister ‘m via onderstaande widget.