X (Twitter) schrapt advertentiefunctie die 100 miljoen dollar opleverde

De timing is opvallend, want de advertentie-inkomsten liggen de helft lager dan vorig jaar.

X is de nieuwe naam van Twitter
Afbeelding: Shutterstock

X, voorheen bekend als Twitter, schrapt per direct een advertentiemogelijkheid die volgens nieuwswebsite Axios honderd miljoen dollar per jaar opleverde. Een opvallende keuze, want X-eigenaar Elon Musk gaf recent aan dat de advertentie-inkomsten van het socialmediaplatform ongeveer de helft lager liggen dan vorig jaar. 

Niet meer statisch

Een merk kan sinds deze week niet meer zijn X-account in de tijdlijn van gebruikers vertonen om nieuwe volgers te werven. Die advertentiefunctie bevatte een volg-knop en gaf merken inzicht over het aantal vertoningen en nieuwe volgers. Maar X heeft de statische advertentiemogelijkheid geschrapt omdat het bedrijf zich wil focussen op multimedia-reclamefuncties. 

Daarom heeft de productafdeling van X de functie in kwestie per direct met pensioen gestuurd. Een beslissing die de klantenafdeling van X pas kort van tevoren te horen kreeg, meldt Axios op basis van een anonieme bron. 

Adverteerders terughalen

Sinds Elon Musk Twitter (onlangs hernoemd naar X) in oktober 2022 overnam voor omgerekend zo'n 41 miljard euro, zijn veel bekende adverteerders van het platform vertrokken of hebben ze hun advertentiebudgetten verlaagd. Dat komt voornamelijk door onzekerheid over het platform, met name de brand safety. Op verzoek van Musk heeft het socialmediabedrijf de vrijheid van meningsuiting verruimd, duizenden eerder verbannen accounts weer toegelaten en de moderatie teruggeschroefd. Veel merken durven daarom niet meer te adverteren omdat ze bang zijn dat hun reclames bij controversiële tweets verschijnen, met alle reputatierisico's van dien. 

De vlucht van adverteerders raakt X hard in de portemonnee. Volgens Musk zijn de advertentie-inkomsten met zo'n vijftig procent gedaald. Aan de nieuwe X-ceo Linda Yaccarino de taak om merken weer aan boord te krijgen. Yaccarino bracht in haar eerste weken onder meer het brand council terug en introduceert een nieuwe brand safety-tool.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie