Wisselende reacties op Brinkman-rapport

Het idee om de dagbladsector uit het slop te halen door een heffing in te stellen op internetgebruik is wisselend ontvangen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De reacties op blogs en dagbladensites op de suggesties die het rapport aan de hand doet, zijn overwegend negatief. Het publiek ziet geen logica in een heffing op internet om dagbladen overeind te houden. Minister Plasterk, die de commissie Brinkman instelde, zegt grote twijfels te hebben bij het plan om internetabonnementen te belasten om daarmee innovaties bij de perssector te subsidiëren. (Bron: ANP)
Plasterk zei in reactie op het voorstel: ‘Ik heb daar grote aarzelingen bij, laten we nou eerst 8 miljoen euro besteden en bekijken wat dat oplevert. Daarna kunnen we kijken waar de rest van het benodigde geld vandaan moet komen.’ Plasterk vindt het nog maar de vraag of uitgerekend de houder van een internetabonnement moet bijdragen aan vernieuwende journalistieke producten. Als er meer geld nodig zou zijn dan de 8 miljoen euro die hij reeds in het dagbladinnovatiefonds stortte, kan dat volgens de minister ook uit algemene middelen of uit Ster-opbrengsten worden gefinancierd.
Laurens Verhagen, hoofdredacteur van , laat in een reactie aan Adformatie weten dat hij wel iets ziet in subsidie aan onderzoeksjournalistiek in het algemeen. Maar dat zou volgens hem niet specifiek tot een bepaald mediumtype, zoals dagbladen, beperkt moeten worden. Volgens hem hoeft de journalistieke onafhankelijkheid helemaal niet in gevaar te komen: ‘Er wordt wel meer goede onderzoeksjournalistiek bedreven, die tot stand komt dankzij overheidsgelden.’
Als voorbeeld noemt hij een programma als Zembla, dat de bouwfraude aan het licht bracht. Verhagen vindt het opvallend dat er letterlijk in het rapport van de commissie staat dat er nog geen verdienmodellen voor internet zouden zijn. Verhagen: ‘Maar dat is niet waar, want Nu.nl heeft een verdienmodel. Men zegt vaak dat wij zouden parasiteren op andere nieuwsmedia, maar dat is onzin. We betalen zeven redacteuren en we betalen onze fee voor nieuwsdiensten als het ANP.’ De hoofdredacteur vindt het moeilijk te zeggen of Nu.nl ook zou kunnen bestaan zonder de bestaande, traditionele nieuwsmedia, maar hij wijst er op dat de dagbladen in veel gevallen herkauwde ANP-berichten met een sausje opdienen.
Jacques Kuyf, directeur van de FD Media Groep, stelde vanmorgen in een uitzending op BNR vast dat het rapport de toon zet voor een langetermijndiscussie. Het raakt volgens hem fundamentele vlakken, het is een discussie die nog jaren gevoerd kan worden. Kuyf vindt een internetbelasting een goed idee. Hij redeneert dat aan nieuws door veel partijen goed wordt verdiend. Het is niet gek om daar ‘opcenten’ voor te heffen. Die belasting zou volgens Kuyf niet bij de eindgebruiker neergelegd moeten worden, maar bij de providers. Die worden door nieuwsmedia namelijk voorzien van business. Kuyf: ‘Wij geven hen klanten.’
Verder vindt Kuyf dat het afgelopen moet zijn met het kosteloos gebruiken van bronnen. Hij pleit voor een Buma/Stemra-achtig systeem, maar dan voor journalistieke content. Kuyf: ‘De tijd dat je voor de eer samenwerkte met de actualiteitenrubriek van de publieke omroep is voorbij. Ze zullen moeten bijdragen in de kosten.’

Ook het IAB Nederland heeft inmiddels gereageerd:

1. IAB Nederland vindt dat de ophef over de Internet-heffing die de Commissie Brinkman in haar rapport heeft voorgesteld, afleidt van de belangrijke vraag hoe "gratis" nieuws op Internet gefinancierd moet worden. Marco Derksen, voorzitter IAB: " Of een heffing nu de juiste manier is of niet, het is goed dat Brinkman de beleving dat nieuws op Internet altijd gratis zou zijn, aan de kaak stelt."

2. De ontwikkelingen in de online advertising en interactieve marketing bewijzen dat er succesvolle business-modellen ontwikkeld zijn (bijvoorbeeld gratis online content die mogelijk wordt gemaakt door interactive advertising.) De ervaring leert dat het aanbieden van betaalde (nieuws)content op internet een probleem is. Nederlandse consumenten verwachten dat content "gratis" is. Door een innovatieve aanpak van interactive advertising is het volgens IAB wel mogelijk een succesvol business-model te ontwikkelen.

3. IAB Nederland had in het rapport graag meer aandacht gezien voor de rol van het onderwijs bij het stimuleren van innovatie in de media. Volgens IAB Nederland zou er in de journalistieke en communicatie-opleidingen veel meer aandacht moeten worden besteed aan de wijze waarop kwalitatief goede media-producties ook commercieel rendabel kunnen worden gemaakt, door kennis en scholing over businessmodellen, innovatie en nieuwe media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie