Vorige week vond in Hamburg het Reeperbahn Festival en het gelijktijdig georganiseerde NEXT Conference plaats. Nederland was dit jaar focusland. Dat was onder andere terug te zien in een groot aantal Nederlandse artiesten op het festival en veel Nederlandse sprekers op het NEXT-programma. Een van hen was Robert Overweg, Lead Concept van Triple.
Tijdens zijn sessie ging hij in op chatbots en virtual reality en hoe deze nieuwe technologieën ons leven makkelijker kunnen maken.
The rise of chatbots
Overweg begon met vast te stellen dat ons vertrouwen in chatbots, na aanvankelijke aarzeling, nu sterk begint toe te nemen. Dit komt volgens hem niet in de laatste plaats dankzij de verbeterde technologie die de laatste jaren is beschikbaar gekomen, die maakt dat chatbotst niet langer slechts kunnen reagren via een decision tree (met vooraf vastgelegde antwoorden) maar daadwerkelijk leren van onze antwoorden of gedrag. Dit wil zeggen dat ze hun reactie aanpassen op de menselijke feedback (dankzij machine learning) en ook ons schrift kunnen begrijpen (door neurale netwerken).
Chatbots kunnen ons leven makkelijker maken. Overweg noemde een aantal voorbeeld die daarin slagen, Zoals LARK, een bot die helptgedrag te veranderen door je aan te spreken, bijvorobeeld hoeveel stappen je die dag hebt gezet. En Digit, een bot die mensen helpt geld te besparen door hun geldstromen te monitoren en ongemerkt geld opzij zet.
Tips & Tricks
Belangrijk is dat chatbots waardes toevoegen. En jammer genoeg doen ze dit lang niet allemaal, aldus Overweg. Hji had daarom een paar tips voor het ontwikkelen van een chatbot:
- 1. Beschrijf het karakter van de chatbot. Is het een man of een vrouw? Een gids of een speelmaatje? Verwerk dit in de copy die je schrijft voor je bot. En houdt daarbij ook rekening met de doelgroep. Voor studenten kun je een ander karakter kiezen dan voor bejaarden. Let erop dat de chatbot de doelgroep persoonlijk aanspreekt en weet wat zijn of haar issue is.
- 2. Maak een decision tree waarmee je de hele flow in kaart brengt. Waar moet je welke copy maken? Op welk moment is het belangrijk de doelgroep aan te spreken?
- 3. Zorg dat de copy overeenkomt met de persoonlijkheid die je hebt gekozen
- 4. Verzamel data van de antwoorden en het gedrag van de gebruikers. Bots bieden je de gelegenheid om de customer journey goed in kaart te brengen en ervan te leren. Denk ook na over de frequentie van de communicatie van een chatbot.
Virtual Reality therapie
In het tweede deel van zijn speech ging Overweg in op de manier waarop Virtual Reality ons kan helpen traumatische ervaringen te verwerken. Een therapie om traumatische ervaringen te verwerken is EMDR. Een patiënt wordt gevraagd om de herinnering aan een traumatische ervaring terug te halen, waarna de therapeut de herinnering als het ware wegwuift. Ook al klinkt dit gek, het is toch een succesvolle therapie. Zo succesvol dat er lange wachttijden zijn waardoor het lang duurt vorodat de patiënt met deze therapie kan beginnen.
Virtual Reality kan hier uitkomst bieden. De patiënt zet een bril op en een stem neemt hem of haar mee in de therapie. De VR-oplossing is niet alleen zeer efficiënt, omdat je niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid van een EMDR therapeut; patiënten lijken er zelfs beter op te reageren. Ook aan een therapeut moeten mensen opverigens wennen en vaak is er een soort gene of onzekerheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!