Dat schrijft Emerce vandaag.
Beslist.nl lanceerde enkele weken geleden een nieuw verdienmodel waarbij webwinkels niet betalen voor elke bezoeker die ze via Beslist.nl binnenkrijgen, maar een hoger bedrag betalen voor de gerealiseerde verkopen. Daarvoor moeten webwinkels echter wel een zogeheten conversiepixel plaatsen die het verkeer kan volgen. Daarmee krijgt Beslist.nl inzicht in verkeer van de webwinkels en het gedrag van de klanten.
Eerder gaven Coolblue en Fonq al te kennen de gewraakte conversiepixel niet te zullen accepteren. Wehkamp neemt nu als eerste maatregelen: het schrapt een derde van zijn aanbod bij de vergelijker. Wehkamp vindt het ten eerste kwalijk dat Beslist.nl alle transacties en alle inzichten tot zijn beschikking krijgt en vindt het daarnaast oneerlijk dat Beslist.nl in dit verdienmodel geld krijgt op basis van brutoverkopen. Als een klant iets retourneert moet Wehkamp het geld teruggeven aan de klant, maar Beslist.nl niet aan Wehkamp.
"Vergelijkers zijn goed voor minder dan 10 procent van onze omzet. Kleinere shops kunnen misschien niet zonder hun verkeer. Wij wel", aldus Alexander van Slooten, marketingdirecteur bij Wehkamp, tegenover Emerce.
Fonq en Coolblue geven dezelfde reactie aan Emerce. Jeremiah Albinus van Fonq: “Die pixel komt er niet. Dit is een machtsgreep. Ze willen van iedere aangesloten winkel in Nederland de diepste details zien. Denk aan: alle verkopen, productnummers van de verkopen, de productwaarde en het orderbedrag.”
Het nieuwe betaalmodel, dat op aangebrachte omzet is gebaseerd, wordt inmiddels doorgevoerd bij de kleinere webwinkels. De strategie nu is eerst de kleine shops te overtuigen en daarna de grote.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!