Wat kunnen merken leren van Douwe Bob?

Merken kunnen niet alleen leren van dooie artiesten, maar ook van levende, beweren marketinggoeroes. Ruud de Langen heeft z'n twijfels.

Foto: ANP

U heeft het vast opgemerkt de laatste tijd. Er is een ‘wat-kunnen-merken-leren-van’-pleuris uitgebroken in reclameland. En soort van ‘wist-u-dat’-epidemie. Maar die vinden we gelukkig alleen nog terug in plaatselijke korfbalkrantjes. Een dooie artiest is sowieso een goede aanleiding voor zo’n stukje. 

Wat kunnen merken leren van Prince? Behalve dat we van hem leren dat het handig is een testament te maken en dat crack niet goed is voor je gezondheid, kunnen merken er ook iets van leren volgens de experts. De goeroes menen dat Prince je leert onderscheidend te zijn, verschillende kanalen te gebruiken, je klanten te verrassen, en nog veel meer van die open communicatiedeuren. 

Sommige artiesten hebben pech, die worden levend al door de consultants gefileerd. Onlangs was Ed Sheeran aan de beurt. Via allerlei modellen en theorieën werd op een marketingblog in een paar duizend woorden uitgelegd wat het succes is van Ed Sheeran. Dat merken ook authentiek moeten zijn, dat ze aan less is more en archetype-ellende moeten doen, en nog veel meer. Ed zou er zelf weinig van snappen. 

Een ander vakblad liet onlangs merken weer leren van Randy Newman. Op het moment van schrijven heeft Nederland zich geplaatst voor de finale van het Eurovisie Songfestival. Let op mijn woorden, mensen. Binnenkort komt er een marketingheilige langs die ons vertelt wat merken kunnen leren van Douwe Bob.

Dat Nederlandse merken moeten aanpappen met Armeense merken. Dat een vette tattoo in je nek synoniem staat voor effectieve verrassing. Dat er meer modellen met slaapkamerogen in advertenties moeten. 

Geen specialist staat erbij stil dat het succes vooral is te danken aan de onwaarschijnlijk goede liedjes die deze artiesten afleveren. 

Sommige bureaus springen ook graag op de trein van ‘wat merken kunnen leren van’. Zo was er het social bureau dat deze kapstok gebruikte om merken te laten leren van 1-aprilgrappen. Een ander blog schreef weer over wat merken kunnen leren van mediamerk Linda.

Bij deze een dwingende oproep. Kunnen alle schrijvers van deze stukjes er alsjeblieft van leren om gewoon origineel te zijn?

Deze column staat in Adformatie (27 mei 2016)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie