Winnaar van de PIM marketingliteratuurprijs is ‘transformeren om te overleven’ van Herman Toch. Is dit boek de ook moeite waard om te lezen? Ja! Sterker: ieder serieuze marketing of communicatieprofessional behoort dit boek te lezen. Waarom dan wel? Even een schets van de ‘state of the art’ in ons vakgebied. Er zijn prima auteurs (met name Steven van Belleghem) die op het grote effect van de ontwikkelingen op online gebied hebben gewezen Er is de afgelopen jaren veel gepubliceerd over het belang van authenticiteit, de noodzaak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het belang van de 3 nieuwe P’s ( people, planet en profit). Vooral dit jaar zien we de opkomst van ‘purposeful positioneren’. En al enkele jaren wordt gewezen op de wens tot ‘consuminderen’ en het belang van zingeving. Te midden van al deze onrust, de zo eindeloos durende recessie en het snel veranderende consumentengedrag vragen wij marketeers ons wanhopig af hoe we toch nog voor groei kunnen zorgen …
De grote verdienste van Herman Toch is dat hij er in is geslaagd een overkoepelende visie te ontwikkelen over de vraag hoe we in dit ingewikkelde tijdperk nu verder moeten met ons marketingvak. ‘Transformeren om te overleven’ gaat - net als bij traditionele marketingboeken - over het versterken van merken en over het creëren van groei. Maar Herman Toch komt met radicaal andere oplossingen. Herman predikt de marketing revolutie. Maar dat doet hij gelukkig wel op een zeer goed onderbouwde wijze. Zijn achtergrond als marktonderzoeker blijft voortdurend zichtbaar, zijn pleidooi voor een revolutie in het marketing denken is mede gebaseerd op zijn uitstekende kennis van het verleden.
Natuurlijk hoef je het niet helemaal met de auteur eens te zijn, maar vast staat dat je het marketingboek van 2012 moet lezen. Als u ‘Transformeren om te overleven’ voor vanavond 9 uur bestelt, kunt u dit weekend al met lezen beginnen.
Overigens, mocht u aan de authenticiteit van mijn aanbeveling twijfelen: ik ben de vaak erg kritisch boekenrecensent van het Tijdschrift voor Marketing en Herman Toch is (nog) geen docent bij SRM.
Max Kohnstamm
Programma manager marketing bij SRM
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!