Premium

Waarom Nederlandse merken meteen aan de slag gaan met Google Assistent

Google Assistent is vanaf nu Nederlands dat is een marketingkans voor merken. 'Early adopters' RTL en Unilever vertellen hoe en waarom.

Je kunt voortaan Nederlands praten tegen Google
Claartje Vogel

De Google Assistent is beschikbaar in Nederland en bijna 20 Nederlandse merken en 8 nieuwsorganisaties zijn meteen te vinden in de virtuele assistent. Waarom?

'Het is alsof iemand in de jaren '90 vroeg: hebben we een website nodig?' zegt Marjolein van der Aar van RTL Nederland. 'In Amerika zijn gebruikers en merken al volop bezig met spraakassistenten. Als je ziet hoe snel het opkomt in de VS, dan lijkt het logisch dat Nederland zal volgen.'

Nederlandse Google Assistent

Van der Aar is betrokken bij de ontwikkeling van een speciaal nieuwsbulletin voor RTL Nieuws, RTL Sport en RTL Z in Google Assistent. Vanaf vandaag begint Google met de uitrol van de Nederlandstalige, virtuele spraakassistent en RTL is als een van de eerste merken actief op dit nieuwe platform.

De Engelstalige voorloper Google Assistant ging twee jaar geleden live en in de Verenigde Staten zijn er meer dan 200 merken in te vinden.

Echt Hollands

'De Nederlandse Google Assistent is geen vertaling, ze is echt Nederlands, vertelt Rachid Finge van Google Nederland. 'Niet alleen spreekt ze de taal, ze begrijp ook cultuur en context. Als je vraagt wie de premier is, weet zij dat je Mark Rutte bedoelt. En als je de weg vraagt naar de Appie, dan leidt ze je naar de dichtstbijzijnde Albert Heijn.'

Dit is mogelijk omdat Google jarenlang geïnvesteerd heeft in kunstmatige intelligentie en natuurlijke spraakherkenning, zegt Finge. 'Gecombineerd met de informatie uit onze zoekmachine, hebben we een goed gevoel voor context in gesprekken. Bovendien blijft de Assistent continu leren van gebruikers.'

Kans voor bedrijven

Voor wie nog niet bekend is met spraakassistenten: Google Assistent (en concurrenten als Amazon Echo en Siri van Apple) zijn een soort virtuele butlers die je met je stem kunt oproepen en besturen. Ze werken op smartphones en slimme speakers, zoals Amazon Echo en Google Home. Je kunt de Google Assistent bijvoorbeeld vragen je wekker te zetten, het nieuws voor te lezen of boodschappen te bestellen.

Dat zien Nederlandse bedrijven als marketingkans. Via het ontwikkelaarsplatform Actions on Google hebben bijna twintig bedrijven de Assistent uitgebreid met hun eigen functionaliteit. Zo kun je PostNL vragen wanneer je pakketje komt, cadeau-inspiratie op doen bij Bol.com, Albert Heijn vragen om recepten en via Buienradar checken of het gaat regenen.

Nieuws via je assistent

Daarnaast zijn nieuwsbulletins van acht Nederlandse nieuwsorganisaties over een paar dagen oproepbaar via de Google Assistent. Dit zijn 538 Nieuws, ANP, BNR Nieuwsradio, NOS, NU.nl, RTL Nieuws, Omroep Brabant en Omroep Gelderland. Je kunt specifiek om een medium vragen of vooraf instellen wat jouw favoriete nieuwsbron is.

Terwijl de meeste media gewoon hun radiobulletin doorzetten, ontwikkelde RTL speciale content voor Google Assistent.

'Het zijn nieuwsupdates in audio voor wie 's ochtends meteen op de hoogte wil zijn', vertelt Van der Aar. De inspiratie komt van nieuwsmedia uit de VS, die al langer speciale items maken voor spraakassistenten.

'In de toekomst willen we de updates helemaal personaliseren. Als jij geïnteresseerd bent in sport en politiek, dan hoor je alleen nieuws over die onderwerpen. Op dit moment kan dat nog niet, maar je hebt wel keuze uit vier mogelijkheden: sport, algemeen nieuws, shownieuws van Boulevard en business-updates van RTL Z.'

Van der Aar ziet de spraakassistenten echt als nieuw medium. 'Het verschil met radio is bijvoorbeeld dat het veel persoonlijker is', zegt ze. 'Het is echt jouw eigen assistent. Wij proberen ons te onderscheiden met de herkenbare stemmen van onze presentatoren.'

Andrélon en Google
Unilever

Unilever komt met assistent voor Andrélon

Ook Unilever ging met Google Assistent aan de slag. De voice-applicatie van het FMCG-bedrijf draait om shampoomerk Andrélon. Als je tegen je smartphone zegt "oké Google, praat met Andrélon", dan verandert de stem in de stem van het shampoomerk. Je kunt haar vragen om kapseltips (hoe maak je een mooie vlecht, hoe steek je haar op) en je kunt producten bestellen.

Daarbij werkt Unilever samen met winkelketen Kruidvat. Dat is bijzonder, want volgens Google verwijzen merken in voice-apps tot nu toe uitsluitend naar eigen verkoopkanalen. Unilever werkt samen met "Actions-on-Google-expert" Scrambled Voice uit Amsterdam.

Meer Unilever-merken volgen

Directeur e-commerce Merijn Koelewijn van Unilever is heel enthousiast over de mogelijkheden van Google Assistent. Daar komt hij binnenkort met nog veel meer Actions voor merken.

Toch denkt hij niet dat hij vanaf vandaag ineens veel meer shampoo verkoopt. Koelewijn: 'We verwachten dat voice apps pas binnen vier jaar breed door consumenten worden omarmd om boodschappen te doen.'

Nog lang niet foutloos

Adformatie mocht Google Assistent al een paar dagen van tevoren testen. Uit die tests blijkt dat zowel de Assistent als de Actions van merken nog niet foutloos begrijpen wat je bedoelt als gebruiker. Als Andrélon vraagt 'kan ik je nog ergens mee helpen?', snapt ze het bijvoorbeeld niet als je 'nee' zegt.

'De eerste versie van de Andrélon-assistent is niet het eindproduct, maar een app die continu wordt verbeterd op basis van gebruikerservaringen', zegt Koelewijn. 'We zijn er zo snel bij, omdat we in een vroeg stadium willen leren hoe voice-technologie, chatbots en kunstmatige intelligentie kunnen bijdragen aan positieve winkelervaringen. De eerste versie van de Andrélon-assistent is niet het eindproduct, maar een app die continu wordt verbeterd op basis van gebruikerservaringen.'

Uitproberen en leren

Dat geldt ook voor RTL, vertelt Van der Aar. 'We wilden er meteen bij zijn om zo snel mogelijk te kunnen leren en verbeteren op basis van feedback van de gebruikers. Het is uitproberen en we weten nog niet hoe populair het zal worden.'

Volgens haar is de ontwikkeling van een applicatie niet lang niet het moeilijkste voor een bedrijf. 'De techniek ontwikkelen is slechts 5 procent van het werk. Zo'n 95 procent is design: hoe ontwerp je een gesprek? Ook dat is een kwestie van continu testen en verbeteren. Bovendien had RTL had nog geen audio-bulletins, die moeten we er ineens dagelijks bij gaan maken.'

Beschikbaarheid

De uitrol van de Nederlandse Google Assistent begint donderdag en het kan een week duren voordat alle gebruikers de update hebben. Als hij beschikbaar is, krijg je een melding. De Assistent is alleen nog beschikbaar op smartphones, de versie voor slimme speakers komt zodra Google Home in Nederland te koop is. Dat zal eind dit jaar zijn.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie