Met virtual reality dompel je mensen onder in een andere wereld. Maar met augmented reality haal je virtuele beelden naar de realiteit, en kun je dus naadloos integreren in het dagelijkse leven van consumenten.
Zo beweert Liz Faber, digital strateeg bij SapientNitro in het laatste nummer van Admap. ‘De alomtegenwoordigheid van mobiele technologie in combinatie met een grote user base, zou augmented reality een belangrijke bron van inkomsten voor merken kunnen maken.’
Een mobiel haakje is cruciaal bij AR – want levert een grotere speelruimte op voor merken wat betreft de manier waarop ( en waar en wanneer) ze met consumenten in contact kunnen komen. .
Makkelijk in gebruik
Daarnaast vertrouwt augmented reality op bestaand en ingesleten mobiel gedrag, zoals het gebruik van de camera. AR is ook makkelijk te gebruiken dankzij bestaande apps als Aurasma en Blippar, aldus Faber. En merken met bestaande mobiele apps kunnen deze makkelijk upgraden met AR-functionaliteiten.
Maar het grootste voordeel van AR aldus Faber is, jawel, dat het ‘vloeiende consumer journeys creëert’: ‘Het kan de brug zijn tussen alle marketing touchpoints: met name op het gebied van visuele search, dat draait op beeldherkenning, in tegenstelling tot tekstuele content.’
Uiteindelijk zal AR de grenzen weghalen tussen fysieke en virtuele mediaruimte, zo gaat Faber nog een stapje verder: ‘Consumenten krijgen controle over ‘merkrealiteit’, en kijken alleen nog boodschappen die iets toevoegen aan hun persoonlijke realiteit… Share of experience wordt op deze manier een belangrijkere marketingmetric dan share of voice.’
Bronnen: Admap, Warc
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!