Als je het aan Google vraagt zitten we er midden in, de zogenaamde “voice revolutie”. In Nederland is sinds november de Google home assistent massaal aangeschaft. De adaptie is in geen enkel ander land zo snel gegaan. Nederlandse kinderen groeien vanaf nu op met een digitale assistent in huis en wordt de “voice generation” genoemd.
De opkomst van voice lijkt logisch, want praten gaat natuurlijk vele malen sneller dan typen. Dus waarom zou je dan niet vragen aan je Google assistent wat voor weer het morgen wordt? Of je home assistent een vlucht laten boeken naar Bali? Maar waar staan we nu in deze revolutie? Wat is er op dit moment mogelijk en wat nog niet? En neemt Google het voortouw in Nederland?
Waar staat Nederland in de revolutie?
In Nederland ging de adoptie van de Google Home het snelst van alle landen. Dit schetst veel potentie voor voice op de Nederlandse markt. Het is voor ons land echter niet de eerste aanraking met voice. De Google Assistent is in Nederland de eerste concurrent van Siri in de voice markt. Deze virtuele assistent van Apple is vanaf 2015 in het Nederlands beschikbaar en is dus al een aantal jaar in gebruik.
Maar waar wordt voice nu eigenlijk voor gebruikt? Uit onderzoek blijkt dat we voice voornamelijk gebruiken om te appen, bellen, navigatie en online zoekopdrachten. Voice search is daarmee in opkomst in Nederland. In de VS wordt al 20% van de zoekopdrachten via voice search gedaan. En als bedrijf wil je natuurlijk gevonden worden via voice.
Hoe wordt voice gebruikt door bedrijven in Nederland?
In Nederland is het nog pionieren voor bedrijven. Er zijn een aantal verschillende case studies bekend van bedrijven die met voice aan de slag zijn gegaan. Zo is BNR bezig om alle podcasts en nieuwsupdates te laten indexeren door Google waardoor deze opgevraagd kunnen worden door mensen op het moment dat zij dat willen. De Rabobank heeft mobiel bankieren met voice geïntroduceerd. Klanten kunnen nu met hun stem hun saldo opvragen via de Google Assistent. Daarnaast heeft Auping samen met Google een slaapverhaaltje gemaakt dat opgevraagd kan worden via Google. Dit laatste is een voorbeeld van een functionaliteit die meer gericht is op brandbuilding en laat zien dat we nog alle kanten op kunnen met voice.
Al deze initiatieven zijn in samenwerking met Google geweest en daarmee pioniert de zoekmachine met deze bedrijven in de Nederlandse voice markt. Het is nog maar de vraag of deze initiatieven aanslaan. Het is voor de consumenten vooral belangrijk dat zij het voordeel zien in het gebruiken van voice. Dus zien consumenten het voordeel van het hardop vragen van je banksaldo?
Dit is niet het enige probleem waar we op dit moment tegenaan lopen. De Google Home is op het moment niet visueel. Het is niet heel handig om te moeten luisteren naar een opsomming aan antwoorden? Het gebruik van voice op mobiel is daarom nog steeds groter dan op een Home Assistent.
Wie neemt de leiding?
Google heeft de laatste maanden in Nederland zeker het voortouw genomen door de introductie van de Google Assistent en door de samenwerking met verschillende bedrijven. Er liggen echter ook kansen in Nederland bij andere assistenten. Je kan bijvoorbeeld Siri al koppelen aan het entertainment systeem in de auto. Zo kun je handsfree bellen en navigeren. Autorijden is een goed voorbeeld van een situatie waarin het gebruik van voice een voordeel is, vanwege veiligheid, en dit is waar je als bedrijf goed op kunt inspelen.
Hoe nu verder?
Het lijkt er dus op dat we midden in de voice revolutie zitten en voor bedrijven is het pionieren en leren van fouten. Het belangrijkste blijft dat er goed geluisterd moet worden naar de gebruiker. Voice kan veel waarde toevoegen, zolang het op de juist momenten in de customer journey gebruikt wordt. Maar hoe weet je zeker wat jouw consumenten willen horen en op welke momenten? Juist, doordat ze dat laten horen bij het gebruik van voice!
Snel naar de markt met voice in vier stappen
Hoe we dat doen?
- We brengen je kennis up-to-date en zorgen dat je met focus en de juiste “Voice mindset” aan de slag gaat
- Samen komen we tot use cases, creëren we conversaties en valideren deze met de eindgebruiker
- We implementeren een MVP in het bestaande technische marketing ecosysteem zodat we direct waarde toevoegen
- We brengen je product naar de markt, monitoren en verbeteren op basis van insights.
Of het nu gaat om Voice Search Optimization of Voice User Interfaces, wij helpen je op weg! Wil je meer informatie over Voice? Neem contact op met Jesse Burkunk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!