Vertrouwen in ceo's nergens zo laag als in Nederland

Met slechts 26 procent blijft Nederland ver achter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het bedrijfsleven krabbelt weer een heel klein beetje op. Na drie jaar dalende cijfers beginnen mensen die goed geïnformeerd zijn weer wat meer vertrouwen in het bedrijfsleven te krijgen. Maar het herstel is broos, want bij het algemene publiek stagneren de vertrouwensscores nog altijd. Bovendien blijven Nederlanders enorm sceptisch over de leiders van grote bedrijven. Met slechts 26 procent worden ceo’s in Nederland het minst vertrouwd van alle onderzochte landen.

Dat blijkt uit de 15e editie van de wereldwijde die jaarlijks door het pr-marketringbureau naar buiten wordt gebracht.

Innovatieve hebzucht

Voor het eerst onderzocht Edelman in dit onderzoek ook het verband tussen vertrouwen en innovatie. Van het algemene publiek vindt 48 procent dat innovatie te snel gaat en dat het met name wordt gedreven door hebzucht (72 procent) en de groeitargets van bedrijven (65 procent).

Slechts 16 procent denkt dat innovaties ontwikkeld worden om de kwaliteit van leven te verbeteren.

Vernieuwen zonder behoefte

‘Het tempo van technologische ontwikkelingen is nog nooit zo hoog geweest’, zegt Annemieke Kievit, General Manager, Edelman Nederland. ‘Hoewel innovatie een vertrouwensimpuls zou moeten geven, doet dit het niet vanzelfsprekend. Een groot aantal van de respondenten blijkt de motieven voor innovatie te wantrouwen.’

Soms lijkt het alsof bedrijven alleen vernieuwen omwille van het innoveren, aldus Kievit, zonder daadwerkelijk op een maatschappelijke of persoonlijke behoefte in te spelen. ‘En dat terwijl 81 procent vindt dat een bedrijf winst kan maken en tegelijkertijd kan bijdragen aan een betere wereld.’

Vertrouwen voedingssector hoog

De mate van vertrouwen in een bepaalde sector geeft geen garanties voor het vertrouwen in innovaties binnen die industrie.

Zo is de technologiesector met 83 procent een van de meest vertrouwde sectoren, maar slechts 52 procent van het geïnformeerde publiek is ervan overtuigd dat het op verantwoorde wijze cloud computing ontwikkelt.

Vertrouwen is ook hoog in de voedingssector (62 procent), maar genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen (32 procent) worden met meer scepsis bekeken. Hetzelfde geldt voor de energiesector (56 procent) en hydraulisch fractureren (fraccen, 38 procent).

Volgens de respondenten kan een bedrijf het vertrouwen in de innovaties binnen zijn sector doen groeien door testresultaten publiekelijk beschikbaar te maken (78 procent), samenwerkingen aan te gaan met geloofwaardige derde partijen (76 procent) en klinische studies of betatests uit te voeren (66 procent).

Woordvoerders en mediabronnen

Academici en experts uit de industrie (75 procent), technische experts binnen een bedrijf (70 procent) en &;mensen zoals ikzelf’ (63 procent) blijven de meest geloofwaardige woordvoerders voor een bedrijf. Als content creators worden academische experts (73 procent) en vrienden en familie (70 procent) het meest vertrouwd; beroemdheden daarentegen het minst (21 procent).

Traditionele media (69 procent) zijn nog steeds de meest betrouwbare bron voor algemene informatie en nieuws.

Het vertrouwen van Nederlanders in ‘owned media’ van bedrijven, zoals de eigen websites en socialmediakanalen van bedrijven, heeft als mediabron een enorme sprong gemaakt. De helft van het geïnformeerde publiek (49 procent) vertrouwt de websites van bedrijven (2014: 38 procent).

Lees hier t over Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie