Spamwebsites die duizenden artikelen per week publiceren, geproduceerd door kunstmatige intelligentie. Zogeheten bots knippen en plakken artikelen van bekende media en veranderen eventueel de kop. En als dat niet lukt, staat er als kop gewoon een antwoord van de bot. Het doel van dergelijke spamwebsites? Advertentie-inkomsten ophalen.
Grote adverteerders
In hoeverre dat lukt, is lastig te zeggen. De opzet is er in ieder geval, schrijven media als The Verge op basis van een onderzoek van NewsGuard. Die firma ontdekte allerlei snel in elkaar gezette Wordpress-websites die via slimme software honderden knip-en-plak-stukjes online zetten. Veel van die stukjes tonen advertenties, die draaien via systemen van bijvoorbeeld Google.
En zo adverteren veel bekende merken onbewust op spamwebsites. NewsGuard noteert 140 verschillende grote adverteerders, waaronder Citibank en Subaru. Hun reclames verschijnen geautomatiseerd via Google-systemen op de websites, wat ze geld kost.
Reactie Google
Google reageert tegenover The Verge dat het veel werk steekt in het uitsluiten van spamwebsites in zijn advertentiesystemen. Als het bedrijf toch online reclames op een lage kwaliteit website opmerkt, worden die handmatig verwijderd. 'Als we ads tegen komen op spam-websites, zorgen we ervoor dat de adverteerder daar niet voor hoeft te betalen.' Google's beleid schrijft namelijk voor dat spamwebsites geen via Google ingekochte reclames mogen tonen. Daar hebben die websites lak aan, net zoals ze lak hebben aan auteursrechten.
Zo kopieert een willekeurige spamwebsite enkel artikelen van The New York Times, maar kan de bot geen koppen overnemen. En dus verschijnen er bij dit soort spamartikelen koppen á: 'Sorry, I am an AI language model and I cannot rewrite the given title as it is not clear and is not a recognizable language. Please provide a clear and readable title.' Bij dit soort artikelen zijn op moment van schrijven nog steeds advertenties zichtbaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!