Cijfers die niets aan de verbeelding overlaten. Driekwart van de uitgevers gaat ervan uit dat meer dan de helft van hun omzet binnen een jaar (!) uit programmatic trading zal komen. En: binnen vijf jaar verwachten diezelfde uitgevers dat het overgrote deel van hun mobiele, tablet en video inventory verkocht zal worden via programmatic trading.
Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek dat kijkt naar de laatste visies en standpunten binnen de uitgeverij met betrekking tot ‘programmatic’ in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door het Britse media consultancy bedrijf FaR Partners in samenwerking met Improve Digital onder 18 uitgevers. Die respondenten komen vanuit het FaR’s Publisher Panel en zijn samengesteld vanuit de bepalende uitgeverijen/saleshouses binnen alle sectoren in de Nederlandse markt, zegt Improve Digital.
Programmatic verkoop (het automatisch in- en verkopen van media ruimte middels een veiling), is het model van de toekomst, denken uitgevers. Op dit moment haalt 38 procent van de uitgevers hun inkomsten uit programmatic.
Joelle Frijters, CEO Improve Digital over het onderzoek: 'De digitale advertentiemarkt beweegt zich in snel tempo richting programmatic. Dit onderzoek laat zien dat Nederland voorloper is op dit gebied en dat het momenteel een van de meest ontwikkelde landen ter wereld is.'
Volgens Improve Digital doet de overgrote meerderheid van de uitgevers nog altijd een bepaalde mate van handmatige verkoop. 'Maar de vraag naar een puur programmatic oplossing groeit.' Een respondent uit het onderzoek zeg: 'Wat de markt stuurt is de behoefte naar omzet verhoging en kosten verlaging.'
Het volledige onderzoek is hier te lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!