Patrick Stal gaat per 1 augustus aan de slag bij Uber als head of marketing voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Zijn standplaats is Amsterdam, het hoofdkantoor van Uber EMEA staat aan de vijzelgracht. Hij is aangetrokken om het merk verder te versterken en de groei aan te wakkeren. ‘Ik krijg een te gekke rol’, zegt Stal, ‘de innovatie spat ervan af.’
Bandit
Hiervoor zat Stal voor een periode van ruim twee jaar bij Tomtom. Hij werd daar in eerste aangetrokken als senior marketeer om de action cam van het merk uit te rollen (de Tomtom Bandit) en later kreeg hij de verantwoordelijkheid voor de hele sportcategorie van Tomtom; ook de sporthorloges. Vanaf mei dit jaar zwaaide Stal de scepter over de marketingcommunicatie van de gehele consumentenpoot (dus inclusief navigatieproducten).
Brand stretch
Stal zegt dat de uitrol van sports bij Tomtom een succes is geworden. ‘Voordat we het gingen doen, had ik de verwachting dat het ófwel heel moeilijk of heel makkelijk zou worden. Een brand stretch is toch altijd lastig. Het is positiever gegaan dan we vooraf verwachtten.'
Omzetdaling
Stal zegt twee wereldwijde brand campagnes te hebben ontwikkeld, een centraal team neer te hebben gezet en voor een verdere digitalisering te hebben gezorgd. Stal: ‘Ik laat een sterke organisatie achter.’ Dat neemt niet weg dat de omzet van consumentenproducten van Tomtom daalt. In het eerste kwartaal van 2017 met een zesde. Welke categorieën (navigatie of sports) een omzetstijging dan wel –daling veroorzaken, is niet bekend. Tomtom rapporteert b-to-c- en b-to-b-omzet separaat, maar specificeert verder niet.