'Twitter verplicht adverteerders om een betaald abonnement te nemen'

Adverteerders moeten een abonnement nemen of flink adverteren om een gratis vinkje te krijgen, zo meldt Twitter in een e-mail.

Afbeelding: Shutterstock

Adverteerders die op Twitter campagnes willen draaien, hebben per direct een betaald Twitter Blue-abonnement nodig. Dat schrijven verschillende media waaronder Techcrunch op basis van een e-mail van Twitter aan adverteerders. Bedrijven die minimaal duizend dollar per maand uitgeven aan Twitter-campagnes, hebben volgens die e-mail geen Blue-abonnement á acht dollar nodig. Twitter heeft de beleidswijziging nog niet bevestigd.

Betalen om te mogen adverteren

Voorheen konden adverteerders zonder abonnement campagnes starten op Twitter. Door het Blue-abonnement per 21 april - oftewel direct - te verplichten, hoopt het socialmediabedrijf meer abonnementsinkomsten te genereren. De abonnementsinkomsten uit particuliere Twitter-gebruikers vallen volgens verschillende bronnen namelijk tegen. Weinig gebruikers zouden de portemonnee trekken voor het optionele Blue-abonnement, dat onder andere een blauw verificatievinkje toevoegt. 

Twitter zegt zelf dat het verplichten van het Blue-abonnement voor adverteerders bijdraagt aan het verbeteren van de content op het platform en de hoeveelheid bots en spam tegengaat. Die redenatie is opmerkelijk, want spamaccounts kunnen voor acht dollar per maand blijven adverteren. 

Gouden vinkje

Organisaties die maandelijks minimaal duizend dollar aan Twitter-advertenties besteden, hebben of krijgen binnenkort een gouden verificatievinkje. Dankzij dit vinkje hoeven zij geen Blue-abonnement te nemen en kunnen zij dus ook blijven adverteren. 

Onderzoek: adverteerders lopen weg bij Twitter

Adverteerders zonder gouden vinkje die weigeren een Blue-abonnement af te sluiten, lijken per direct niet meer te mogen adverteren op Twitter. Een opvallende beleidswijziging, want Twitter heeft volgens verschillende bronnen al grote moeite om adverteerders binnenboord te houden en vertrokken adverteerders terug te winnen. Sommige merken zijn bang voor hun brand safety sinds Musk het platform in oktober 2022 overnam, en onder andere de vrijheid van meningsuiting vergroot heeft. 

Onderzoek van Insider Intelligence voorspelt dat Twitter dit jaar zo'n 2,9 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnenhaalt. In oktober 2022 werd er gerekend op 4,74 miljard dollar, schrijft Axios.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie