Twitter verkoopt zijn advertentieplatform MoPub aan AppLovin, een bedrijf dat smartphonegames en bijbehorende marketingsoftware maakt. MoPub werd in 2013 door Twitter ingelijfd voor zo'n 350 miljoen dollar. Twitter verkoopt MoPub nu voor 1.05 miljard dollar (in contanten) en verdient dus honderden miljoenen aan de transactie. In 2020 leverde MoPub zo'n 188 miljoen dollar aan winst op, meldt Twitter.
Twitter gaat terug naar de kern
Dat Twitter het advertentieplatform nu verkoopt, komt volgens Twitter-CFO Ned Segal omdat het socialemediabedrijf zich weer herfocussen op een 'enorme' advertentiemogelijkheid rondom Twitters eigen diensten.
Volgens Segal gaat Twitter volop inzetten op die eigen diensten, al geeft hij geen details. Wel lijkt het erop dat het socialemediabedrijf ook organisaties blijft overnemen, schrijft onder meer Techcrunch. Twitter heeft zichzelf (en zijn aandeelhouders) eerder een ambitieus doel gesteld: in 2023 wil het zijn jaarlijkse winst verdubbeld hebben.
Twitter-CEO Jack Dorsey meldt dat de verkoop van MoPub bijdraagt aan een scherpere focus voor Twitter en laat zien dat Twitter veel vertrouwen heeft in de winstgevendheid van zijn eigen diensten.
Dorsey zegt dat Twitter zich blijft richten op 'kerndiensten' die Twitter op de lange termijn moeten laten groeien en het publieke debat ten goede moeten komen. Net als CFO Segal houdt hij voor zich hoe dat moet gebeuren.
Twitter wil op verschillende manieren geld verdienen
Het langetermijnplan van Twitter wordt via strategische keuzes wel beetje bij beetje duidelijk. Zo nam het bedrijf in januari Revue over, een Nederlandse start-up die consumenten en bedrijven gratis en betaalde nieuwsbrieven laat sturen via een website. Revue (en nu Twitter) pakt commissie op betaalde nieuwsbrieven.
Daarnaast introduceerde Twitter onlangs Super Follows, waarmee populaire Twitter-accounts de optie krijgen om geld te vragen voor hun tweets. Zelfgekozen tweets zijn alleen zichtbaar voor betalende volgers. Twitter pakt ook hier commissie op.
Grotere Twitter-accounts kunnen hun volgers ook geld vragen voor zogeheten Ticketed Spaces, waarin live audio te horen is. En ook hier verdient Twitter enkele procenten commissie aan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!