Centraal in de nieuwe identiteit staat het digitaal platform, of zoals commercieel directeur Roy Scheerder zegt: ‘Een symbiose van digitaal en menselijk contact’.
De presentatie van de nieuwe huisstijl vond plaats in een hangar op Schiphol waar een toestel met het nieuwe logo en kleur aan 800 uitgenodigden werd getoond. De implementatie van de nieuwe huisstijl en de uitrol ervan zal de komende maanden plaatsvinden.
Afgezien van het toestel, is de eerste verandering in februari op de website te zien. Dan moet ook duidelijk worden hoe de digitale dienstverlening is geoptimaliseerd.
Passagiers, partners én medewerkers
Mensen staan centraal in de nieuwe positionering van Transavia. ‘Het gaat weer over mensen’, aldus ceo Mattijs ten Brink. Passagiers, partners én medewerkers.
Zowel Ten Brink als commercieel directeur Roy Scheerder gaven in hun presentatie aan dat de medewerkers zeer belangrijk zijn in het bedrijf. De dienstverlening valt en staat met de mensen die er verantwoordelijk voor zijn. De ceo zei dat er in het traject van de nieuwe huisstijl intensieve interne communicatie plaatsvond. ‘We vinden onze medewerkers het allerbelangrijkst.’
Scheerder meldde dat de crew het nieuwe uniform zelf heeft ontworpen.
Persoonlijk budget
De vliegmaatschappij heeft ook een persoonlijk budget voor Transavia-personeel ingesteld. Ze kunnen dit bedrag gebruiken om klanten te helpen. Dat hoeft niet alleen voor het verhelpen van klachten te zijn, maar ook om passagiers zo goed mogelijk te helpen en hun het gevoel te geven dat Transavia een merk is dat om mensen draait.
Intern gemor
De Telegraaf meldde op de dag van de presentatie van de nieuwe huisstijl dat er intern gemor is over de hoge kosten van de restyling. Mede ook omdat Transavia op dit moment verlies maakt en kostenreductie een belangrijke issue is.
Ten Brink gaf in zijn presentatie aan, ambitieuze plannen met Transavia te hebben: ‘Als low cost-carrier toonaangevend te worden’, binnen vijf jaar 10 miljoen passagiers vervoeren, met een omzet van één miljard euro en een vloot van 40 vliegtuigen te hebben. Het draait niet alleen om de vakantieganger, ook de zakelijke reiziger wordt belangrijk.
De topman: 'Transavia moet de nummer één betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij worden. Het is hierbij belangrijk dat de klantervaring die Transavia, een breder publiek krijgt'.
Hij is niet bang voor kannibalisatie op de markt van de zakelijke reiziger bij Air France en KLM, die ook deel uitmaken van het SkyTeam. ‘Elk merk binnen de groep richt zich op zijn eigen doelgroep. En het is altijd nog beter als wij een zakelijke reiziger wegkapen bij KLM dan dat een concurrent dat doet’, zei hij tegen De Telegraaf.
Transavia zal aanhaken Het Flying Blue-programma van KLM.
Marketeer Roy Scheerder vertelde de aanwezigen dat met deze nieuwe huisstijl Transavia zich na 50 jaar opnieuw uitvindt. ‘De nieuwe identiteit moet Transavia dichter bij zijn DNA brengen.’ De nieuwe tagline: ‘It’s a pleasure.’
Scheerder: ‘Dit is wat we al 50 jaar doen. Nu gaan we het tot leven brengen.’
Digitaal platform
Centraal in dit alles staat het digitaal platform. Digitaal speelt een centrale rol in het hart van het bedrijf, dat geldt voor passagiers, medewerkers en partners. ‘Een symbiose digitaal en menselijk contact’, aldus Roy Scheerder.
Op de onderkant van het vliegtuig zijn ook de afbeeldingen te zien van trekpleisters op de Europese vakantiebestemmingen, deze afbeeldingen kunnen ook makkelijk in online uitingen worden gebruikt.
Dat geldt ook voor de nieuwe kleuren: flexibel in het gebruik, ook in de digitale wereld.
Toegankelijkheid
‘Toegankelijkheid, daar draait het om’, zei Tom Dorresteijn, eigenaar van designbureau Dumbar en verantwoordelijk voor het design van de huisstijl. ‘De nieuwe identiteit is vooral functioneel.’
Transavia houdt vast aan de donkere kleur groen, de rest ging de deur uit.
De oude huisstijl
Gebleven is ook de T, maar die is volgens Dorresteijn vriendelijker geworden. ‘Kijk maar, je ziet een glimlachje’. De letter bestaat uit twee pijltjes. ‘Het moet functioneel zijn, en prettig ogen.’
‘Ik houd niet zo van het woord identity, het klinkt zo statisch. Maar dit is een “loving identity”’, meent Dorresteijn.
Op de achtergrond geraakt
De afgelopen jaren is de identiteit van Transavia op de achtergrond geraakt. Campagnes waren het uithangbord van het merk. Dat moet met de nieuwe huisstijl worden rechtgetrokken.
Adjan Kodde, als ceo van digitaal bureau Mireabeau betrokken bij de nieuwe positionering zegt dat het centraal stellen van het digitale platform in het bedrijf, de kern van het succes kan worden. ‘Voor digitale bedrijven is dit de normaalste zaak van de wereld, maar voor bestaande bedrijven om digital first te zetten en een symbiose te bewerkstelligen, dat is redelijk vernieuwend in de luchtvaartsector.’
Transavia was de eerste online vliegmaatschappij en dat uitte zich in de naam Transavia.com. Het aanhangsel dotcom van de naam is nu losgelaten. Kodde: ‘Dat heeft anno 2015 geen relevantie meer.’