In 2017 voorzag Apple zijn Safari browser als eerste browserexploitant van technologie die de privacy van de gebruiker moet beschermen. Zoals bekend beperkt deze Intelligent Tracking Prevention (ITP)-technologie de functionaliteit van de third party of tracking cookies sindsdien steeds verder. Het wordt daardoor ook steeds lastiger om internetgebruikers over het gehele internet te volgen en in segmenten in te verdelen ten behoeve van gerichte advertentiecampagnes.
Als gevolg worden simpele taken, die desalniettemin van cruciaal belang zijn voor de effectiviteit van die campagnes, ook steeds moeilijker. Ik noem bijvoorbeeld het voorkomen dat een internetgebruiker telkens dezelfde advertenties getoond krijgt. Of het deterministisch (dus op basis van harde data) bepalen of de vertoning van een advertentie heeft geleid tot een verkoop.
Deze ITP-technologie heeft daardoor een grote disruptieve impact op de werkwijze van adverteerders en hun digitale dienstverleners. Die valt echter in het niet bij de gevolgen voor de publishers. Volgens onderzoek liepen hun door Safari-gebruikers genereerde advertentie-inkomst tot liefst 70 procent terug, omdat adverteerders in die gevallen niet meer in staat zijn doelgroepgericht te adverteren en de resultaten te monitoren en managen.
Zoals de tracking cookie feitelijk de draaischijf is voor gericht adverteren op het open internet, is het Device ID de onmisbare basis voor in-app advertising, oftewel het gericht adverteren in mobiele apps. Op Apple apparaten heet dit unieke identificatienummer de Identifier for Advertisers (oftewel IDFA). In navolging van de privacybeschermende ITP-technologie voor zijn browser, is Apple nu ook als eerste van plan zijn mobiele operating system van privacybeschermende maatregelen voor app-gebruikers te voorzien. Na bijna een jaar wachten werd ATT op 26 april 2021 gelanceerd in iOS 14.5.
Lees het artikel verder op dpggrow.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!