Oktober woonmaand in aantocht: wat zijn de interesses van de Nederlandse consument?

Dit zijn de wooninteresses en het aankoopgedrag van de verschillende leeftijdsgroepen in Nederland.

Er zijn veel ontwikkelingen te zien in de Nederlandse huizenmarkt. Het aantal verkochte huizen neemt sterker toe dan eerder gedacht. Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door starters die profiteren van verbeterde koopvoorwaarden, zoals de verhoogde grens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De dynamiek op de huizenmarkt heeft een significante impact op de woonsector, want een nieuwe woning vraagt vaak om een nieuwe inrichting. Wat zijn de woonvoorkeuren van verschillende leeftijdsgroepen in Nederland? Hoe belangrijk is woninginrichting en wat zijn de voornaamste bronnen van inspiratie? Je leest het in dit artikel van Grow van DPG Media.

Download hier het onderzoeksrapport voor meer informatie.

Aankoopfrequentie en interesse

De Nederlandse consument heeft een hoge affiniteit met wonen (93%). Vooral de jongere generatie tussen de 18 en 34 jaar heeft een sterke interesse in woninginrichting (54%). Dit komt overeen met de grote groep starters die actief is op de woningmarkt. 

Ruim de helft (52%) van de jongeren geeft aan één of meerdere keren per vijf jaar nieuwe meubels te kopen. Vijftigplussers (tot 65 jaar) kopen beduidend minder. Maar liefst 60% van hen koopt minder dan eens in de tien jaar tot nooit nieuwe meubels terwijl dit bij de latere generaties relatief minder van toepassing is (25%). De groep vijftig plus is dus meer bezig met duurzaamheid. En dat blijkt: 36% van de deze doelgroep t.o.v. 15% van de jongeren vindt duurzaamheid bij de keuze van meubels belangrijk.

Oktober woonmaand in aantocht: woononderzoek

Inspiratiebronnen en aankoop

Winkels zijn nog steeds de populairste bronnen om inspiratie op te doen voor meubels (57%) en dit geldt ook voor starters (50%). Zij doen hun ideeën verder voornamelijk op via websites (38%), social media (37%) en familie of vrienden (34%). 

Toch worden er ook nog veel meubels online gekocht. Ruim een derde van de Nederlanders (38%) heeft wel eens een meubel aangeschaft zonder deze in het echt gezien te hebben. Dit komt met name voor onder jongeren (49%). En gebruikte spullen? Die krijgen vaak een tweede leven, want bijna een derde van de consumenten geeft aan wel eens een tweedehands meubel te kopen. Echter geldt dit niet voor iedereen: de vijftig plusser doet dit minder (29%) en kiest vaker voor nieuwe meubels. Zij zijn ook bereid om meer te betalen voor meubels, mogelijk doordat ze meer vermogen hebben.

Oktober woonmaand in aantocht: woononderzoek

Verbouwen en klussen

Momenteel is ruim de helft van de Nederlanders (53%) iets kleins aan het verbouwen of is van plan om dit binnen zes maanden te gaan doen. Dit principe is minder van toepassing op de oudere generatie (44%): de meesten laten hun huis voor wat het is. Desondanks is deze doelgroep het minst tevreden over de wooninrichting (8%), terwijl het landelijk gemiddelde op 6% ligt. Daarbij klust 61% van de Nederlanders weleens zelf. Voornamelijk de groep in de leeftijd 35 tot 49 steekt zelf graag de handen uit de mouwen (74%). 

Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Download hier de infographic. 

Wil je specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of leefsituatie weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →