Universal Media stuurde deze tabel, die de mediaconsumptie in Nederland op een dag aangeeft. Radio is overdag het favoriete medium, de mediaconsumptie ervan bedraagt tot 17.00 uur meer dan 40 procent. Daarna neemt televisie het over.
Internet is ?over de hele dag gezien- het meest constante mediumtype wat betreft mediaconsumptie.
De tabel komt uit een recent gehouden Nederlands Media in Mind-onderzoek.
Universal Media laat de mediaconsumptie jaarlijks op regionaal/landelijk niveau onderzoeken. In de VS lange tijd in samenwerking met McCann.
Het onderzoek wordt ook toegespitst op de behoefte van lokale klanten. Zo voegde UM Nederland er ditmaal reisvragen aan toe voor klant Schiphol.
Het Universal Media-onderzoek ondervroeg Nederlanders van 16 jaar en ouder (n=604), en bestaat uit een product- en interessevragenlijst, aangevuld met een dagboekgedeelte.
Het dagboek geeft specifiek inzicht in onder andere mediaconsumptie (per half uur gemeten) en de mate van aandacht voor deze media.
Enkele bevindingen:
Vanaf 6:00 uur is radio goed voor ruim 50 procent van de totale mediaconsumptie. Het internetgebruik komt later in de ochtend op gang, maar is 's avonds het tweede mediumtype; tussen 20:00 uur en 22:00 uur is rond de 30 procent van de Nederlanders op het web te vinden.
Universal mat ook de aandacht: In de vroege ochtend tussen 6:00-7:00 uur wordt radio ten opzichte van TV met twee keer zoveel aandacht geconsumeerd. De aandacht voor TV neemt vervolgens gedurende de dag toe. Zo is er tijdens prime time (20:00-22:30 uur) de hoogste aandacht voor TV, significant hoger dan voor middag TV.
En overdag? Dan is er de meeste aandacht voor print. Voor de dagbladen is er bijvoorbeeld vooral tussen 7:30 en 9:00 uur veel aandacht.
Uit het onderzoek blijkt verder dat radio en dagbladen 's ochtends en tijdens de lunch tegelijk gebruikt worden om het nieuws te volgen.
Maar het echte consumeren van mediumtypen tegelijk vindt vooral 's avonds plaats, tussen 20:30 uur en 22:30 uur. Op dit tijdstip wordt TV kijken vooral gecombineerd met internet.
Overall is internet het mediumtype dat het meest gecombineerd wordt met andere media als TV en radio, mits (of juist dankzij het feit dat) op internet zelf televisie gekeken wordt, of radio beluisterd? Dat gaat Universal Media volgend jaar onderzoeken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!