'Met virtual reality kan veel meer dan we tot nu toe gezien hebben.' Dat is de boodschap van Ola Björling, de wereldwijde virtualreality-director van Mediamonks. In het New Dutch Wave huis tijdens South by Southwest geeft hij zijn visie op het medium.
Gebaseerd op tv
'Wat we tot nu toe van VR gezien hebben, is vooral gebaseerd op tv', vertelt hij. Hij legt uit dat dit een fout is die we wel vaker maken met nieuwe media. De eerste tv-uitzendingen leken erg veel op radio en de eerste websites waren helemaal niet interactief. VR is echt iets heel anders dan video, legt hij uit.
'Tv is iets wat geïnterpreteerd moet worden. Je kijkt ernaar. VR beleef je. Het is een zintuigelijke ervaring, waarmee je mensen even helemaal meeneemt naar een andere wereld.'
Als voorbeeld laat hij een project zien dat Mediamonks samen met bureau McCann maakte tegen pesten. In deze VR-ervaring zie je niet hoe een kind gepest wordt, maar wordt jij even zelf dat kind. 'Zo'n soort ervaring kan veel impact hebben.'
Een ander mooi voorbeeld is Sensiks. Deze Nederlandse startup presenteert ook in het New Dutch Wave huis. De Sensiks Pod is een kamer, ongeveer net zo groot als een telefooncel. Je gaat erin zitten, zet een VR-bril op en neemt een bal in je handen die meet hoe jij reageert op de VR-ervaring.
Je kiest een van de ervaringen (zoals een Afrikaanse savanne, of een yoga-sessie), de deur gaat dicht en vervolgens zie, voel en hoor je wat de makers je willen beleven. De bal meet ondertussen hoe jij reageert en past daar de ervaring op aan. Wordt je bijvoorbeeld zenuwachtig van olifanten die op je afkomen in de savanne-ervaring? Dan gaan de dieren de andere kant op.
De Sensiks-box geeft een bijzondere (immersieve) ervaring, maar dit is natuurlijk niet iets wat ieder merk zomaar kan maken. 'Als je goede VR wilt maken, zijn vakmanschap en techniek heel erg belangrijk', zegt Björling. Er is tijd, geld, kennis en kunde nodig. 'Als het eruit ziet alsof het halfslachtig gemaakt is, werkt het niet.'
Audi Sandbox
Ook MediaMonks maakte onlangs een volledige installatie rondom VR. Voor Audi ontwikkelde het productiebureau Sandbox. Lees meer.
Zo'n ingewikkelde installatie is geen vereiste voor goede VR. 'Probeer juist niet iets te doen wat je niet kunt waarmaken,' waarschuwt Björling. 'Als middelen beperkt zijn, houdt het dan zo simpel mogelijk en maak het zo goed als je kunt.'
Uitdagingen voor groei
Tot slot bespreekt hij een aantal uitdagingen rondom de groei van VR. Ten eerste heeft nog lang niet iedereen een VR-bril, veel mensen weten niet eens wat virtual reality precies is. 'Daar komt wel verandering in, want brillen worden steeds goedkoper', zegt de VR-director. 'De echte uitdaging is vooral de concurrentie van andere vormen van entertainment.'
Wel zal het helpen dat VR steeds socialer wordt. Oculus heeft al een sociale component en ook Facebook en Google zijn volop bezig is met de ontwikkeling van sociale interactie in VR. 'Wat we nu zien op het gebied van VR, dat is pas het begin.'