Premium

Swocc: ‘AR-ervaringen hebben meerwaarde als ze functioneel zijn’

Swocc-publicatie 82 moet marketeers inzicht bieden in de mogelijkheden en meerwaarde van AR voor merkcommunicatie.

Augmented Reality
Shutterstock

Wat zijn de mogelijkheden? Hoe effectief is het? En voor welke doelgroepen is deze technologie geschikt? Swocc (wetenschappelijk onderzoek naar commerciële communicatie), bekijkt de relatief nieuwe technologie van Augmented Reality, door de ogen van de marketeer en brengt de meerwaarde voor merkcommunicatie in kaart. De bijbehorende Swocc-publicatie 82 wordt op 4 maart gepresenteerd. Anne Roos Smink, die het onderzoek uitvoerde, blikt met Adformatie alvast vooruit.

RM: De belofte van AR voor marketing was van het begin af aan groot, het zou het helemaal worden. Hoe komt het dat het altijd nog maar zeer beperkt wordt ingezet?
ARS:

‘Voor merken en marketeers is het vaak nog onduidelijk wat de technologie precies kan, wie de gebruikers zijn en wat precies de toegevoegde waarde is van AR voor zowel merk als consument. Als niet duidelijk is wat het toevoegt aan een merk of campagne is het onduidelijk of het de investering waard is. Daar biedt de publicatie inzicht in.’

‘In het begin, rond 2009, was commerciële AR vooral nog een gimmick en voegde het niet echt iets toe. Dat zie je nu heel erg veranderen. Aanvankelijk waren het vooral de grote merken zoals Nike, Ikea en Pepsi die experimenteren met AR, maar inmiddels wordt het steeds toegankelijker en betaalbaarder voor kleinere partijen om het in te zetten. Door technische ontwikkelingen en investeringen van grote partijen is er met AR steeds meer mogelijk. Daarmee kan het ook meer waarde toevoegen voor de consument.’

‘Ook de consument is er klaar voor, want de adoptiegraad in Nederland ligt al redelijk hoog. Uit een grootschalige survey van augustus 2019 blijkt dat 24 procent van 18 tot 65-jarigen in Nederland wel eens een AR-app heeft gebruikt. Daarmee is de adoptie bij de “vroege meerderheid” beland en wordt het steeds meer gemeengoed. Bovendien laten onderzoek en praktijkcases nu ook zien dat AR echt iets kan toevoegen voor een merk. Het komt dus uit die experimentele fase. Voor merken wordt het interessanter om AR toe te passen. Je kan dus stellen dat juist nu het moment is voor merken de inzet van AR te overwegen.’

RM: Dus dat gaat veranderen in de toekomst?
ARS:

Door de technologische ontwikkelingen zoals 5G, WebAR en integratie van AR in social media, wordt het steeds makkelijker om kwalitatief goede AR-ervaringen te ontwikkelen die bovendien beter toegankelijk zijn voor consumenten. Voorheen moesten consumenten een aparte app installeren, maar door de integratie van AR in de grote socialmedia-platforms en direct in de browser (webAR), wordt het steeds eenvoudiger om een AR ervaring te activeren.’

‘Daarnaast zorgt de huidige Coronacrisis ervoor dat AR relevanter is dan ooit. Nu we veel thuiszitten kan AR juist uitkomst bieden tijdens bijvoorbeeld het online shoppen - hoe ziet een product er uit? - maar ook om ervaringen waar je normaal de deur voor uit moet in huis te halen. Zo zetten musea bijvoorbeeld AR in om kunstwerken vanaf de bank te kunnen ervaren. De Rembrandt reality-app is daarvan een goed voorbeeld. Ook op professioneel gebied worden er AR- en VR-oplossingen bedacht om samenwerken vanuit huis makkelijker te maken met behulp van virtuele avatars.’

RM: Het verwezenlijken van een groot bereik is voor een reclamecampagne vaak een voorwaarde. Is dat in de toekomst met AR een haalbare kaart?
ARS:

‘Door bovengenoemde ontwikkelingen wordt het potentiele bereik van AR veel groter. Zeker bij de inzet van AR via social media waar al een groot publiek zit, is gemakkelijk een groot bereik te verwezenlijken als onderdeel van een reclamecampagne. Via social media hebben merken vaak al een groot bereik. Via eigen kanalen of paid advertising kunnen ze AR inzetten om een groot bereik te realiseren.’

‘Ook andere merk- en campagne-effecten zijn van belang: een groot bereik helpt vooral in de awareness-fase, maar AR heeft zich juist bewezen in de overwegings- en aankoopfase in de customer journey. Door bijvoorbeeld producten te kunnen visualiseren met behulp van AR wordt de aankoopintentie hoger, het neemt een bepaald risico weg van het doen van online aankopen.’

RM: Zijn er al veel cases waarin AR een bewezen succesverhaal is?
ARS:

‘Uiteraard is Pokémon GO hét grote succesverhaal. Los daarvan, er is al veel onderzoek gedaan naar AR tijdens het shoppen en daaruit blijkt dat AR een goede “try before you buy-ervaring” kan geven. In de retailbranche zie je dan ook veel merken inzetten op AR. Het helpt producten te visualiseren alsof ze er echt zijn - spatial presence - en personaliseert de ervaring door het product direct in de eigen omgeving te plaatsen.'

'Een voorbeeld van zo’n applicatie is Ikea Place, waarbij je Ikea-meubels direct in je eigen woonkamer kunt uitproberen. Dergelijke AR applicaties nemen een risico weg van het doen van online aankopen en zorgt ervoor dat mensen het product sneller willen kopen dan wanneer ze op foto’s of video’s van het product moeten vertrouwen. Bovendien integreren social media dit soort shopping-ervaringen waardoor het bereik ervan groter wordt. Tijdens het Swocc-webinar ‘Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommuncatie’ op 4 maart aanstaande zullen een aantal succesvolle cases door PTC en Capitola toegelicht worden.’

RM: Je hebt voor de publicatie ook een checklist voor marketing en communicatieprofessionals gemaakt. Waar moeten marcommers vooral om denken?
ARS:

In de ontwikkeling van de AR-app is het van belang dat de virtuele objecten er zo realistisch mogelijk uitzien in de omgeving van de gebruiker. Omdat AR zich afspeelt in de echte wereld, is het daarnaast belangrijk dat er een connectie is met de context (dus de echte wereld) waarin de virtuele objecten zich bevinden. Met een product is dat bijvoorbeeld de context waarin je het gebruikt - een bank uitproberen in je eigen woonkamer - of het krijgen van informatie over objecten in de directe omgeving.’

‘Om van toegevoegde waarde te zijn voor de consument is het vooral belangrijk om naast de entertainment-factor ook functionele waarde te bieden, waardoor het een verrijking van de gebruikerservaring wordt en niet bij een leuke gimmick blijft. Juist dan wordt de toegevoegde realiteit van toegevoegde waarde!’

Meer

Op donderdag 4 maart vindt de SWOCC webinar ‘Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommuncatie’ plaats, waarin Anne Roos Smink (Universiteit van Amsterdam) samen met Jos Westerkamp (PTC AR Centre of Excellence) en David Robustelli (Capitola) verder ingaan op de mogelijkheden en meerwaarde van AR voor merken en communicatiecampagnes.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie