Het idee ontstond in de eigen praktijk. Voor hun klant Entrpnr, een financieel adviesbureau met 4 vestigingen in Nederland, ontwikkelde Stuwkracht onlangs een campagne die inspeelt op de noden en zorgen van ZZP’ers en kleinere MKB’ers.
Martin Boomkens, oprichter van Stuwkracht en ‘reclamemaker in hart en nieren’ (hij was in het verleden onder meer CCO bij Euro RSCG en copywriter bij het roemruchte PMSvW/Y&R, red.): ‘Entrpnr is oorspronkelijk een boekhoudkantoor. Maar wel eentje waar de boekhouding commodity business is. Entrpnr zoekt het veel meer in de toegevoegde waarde en helpt ondernemers om structureel beter te ondernemen. Met marketingadvies, met websites, schuldsanering, met leaseauto’s, slimme inkoop en ga zo maar door. Die lijn trokken zij door naar een pakket corona-crisismaatregelen. Entrpnr regelt deeltijd-WW, gaat in gesprek met schuldeisers, biedt juridische hulp, overbruggingskrediet en arbeidstijdverkorting. Dat hebben wij in een social mediacampagne gevat die binnen no time 200 leads opleverde. En still counting!’
Versnelling
Met dat in gedachten ging Stuwkracht verder kijken naar de problemen die nu spelen bij kleine ondernemers. Veel van hen stonden al op het punt om een digitale transitie te maken. In dat proces komt nu ‘n versnelling en daar helpen zij, met hun denktank, bij. ‘We komen met nieuwe businessmodellen, praktische oplossingen en andere verhalen. Die stuk voor stuk antwoord geven op de vragen die niet alleen bij de ondernemers leven, maar ook bij hun klanten. We richten webinars in, speciale skyperooms, charteren bezorgdiensten en bedenken nieuwe diensten.’
Dat doet het bureau, dat gespecialiseerd is in het MKB, met een groep deskundigen die ze per vraag kunnen inschakelen. ‘Soms kunnen we het met z’n tweeën al oplossen (medeoprichter van Stuwkracht, Ruud Schoen, is social media-specialist, red.). Maar de ervaring leert nu al dat we vaker een beroep moeten doen op een bredere groep. Wij werken inmiddels samen met Floris Regouin van TheNewTomorrow (digitale transitiespecialist), Victor Cijs van Boodschapbureau (communicatiestrateeg, waaronder achter de Entrpnr-campagne), Joris Wijte (Google-specialist), Niels Visje (online marketeer), Nienke van der Laag (webspecialist Go2people) én onderzoeksbureau Motivaction, die ons voorziet van de laatste ontwikkelingen en trends binnen het MKB en daarmee een perfecte barometer is voor de stappen die we al dan niet kunnen of moeten zetten.’
Omdenken
Boomkens vervolgt: ‘Dit gaat verder dan communicatie, dit gaat veel meer over marketing – over omdenken en razendsnel nieuwe producten en diensten bedenken. Of ik al een paar concrete voorbeelden heb? Vandaag hebben we voor een muziekschool videolessen via Zoom gemaakt. Een buurtcafé hebben we veranderd in een Skypecafé met een brengbarista; kun je weer van je cappuccino genieten in gezelschap. En we werken nu aan een thuistheater voor een cloud computing IT-bedrijf.’
De Corona Crisis Denktank is groeiende; steeds meer deskundigen melden zich aan, aldus Boomkens. Ook zal er actief campagne gevoerd worden om de aandacht van ZZP’ers en MKB’ers te trekken. En ondertussen wordt er ook samengewerkt met Het IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) om hen te helpen ondernemers in nood naar de juiste loketten te gidsen.
Boomkens: ‘Tenslotte zijn we met de denktank ook al betrokken bij een initiatief voor Mindful Consumption, waar zelfs samengewerkt gaat worden met de landelijke overheid. De bedoeling is een beweging in gang te zetten die mensen beter laat nadenken over hun consumptiepatroon: wat koop ik eigenlijk allemaal, wat eet ik en hoe beweeg ik? Laten we hopen dat deze ongekende crisis uiteindelijk tot iets goeds leidt.’
<a href="https://trexgame.co/">t rex game</a>