Stiva gebruikt AI-tool om leeftijd modellen in alcoholreclame te controleren

Met de tool wil Stiva discussie over de leeftijd van modellen in de toekomst voorkomen.

De AI-tool van STIVA
Afbeelding: STIVA

De Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) schrijft voor dat adverteerders voor een alcoholreclame geen mensen mogen inhuren die jonger zijn of lijken dan 25 jaar. Die leeftijdsgrens is een discussiepunt, zo bleek ook onlangs weer toen Heineken posters voor zijn Silver-bier weghaalde omdat de modellen jonger dan 25 leken. Heineken gaf aan dat zij wel degelijk ouder dan 25 jaar zijn. Een nieuwe tool met kunstmatige intelligentie (AI) wil dergelijke discussies in de toekomst voorkomen door vooraf 'objectief' aan te geven hoe oud een model lijkt.

Initiatief van STIVA

De AI-tool heet No-Kno en is per direct in gebruik genomen door Stiva; Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie. Stiva houdt zich in Nederland samen met producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken bezig met verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoordelijke alcoholreclame. Volgens de organisatie wees de ophef rond de Heineken Silver-posters uit dat er misverstanden kunnen ontstaan over de visuele leeftijd van de modellen in reclames. De AI-tool van No-Kno wil misverstanden voorkomen. Deze slimme software is getraind op meer dan honderdduizenden gezichten met verschillende etniciteiten, genders en leeftijden. Voert de adverteerder een campagneafbeelding aan de AI-tool, dan krijgt hij te zien hoe oud de AI-tool de acteur(s) inschat. Stiva noemt die inschatting objectief.

Peter de Wolf, directeur van Stiva: 'Eén van de doelen van Stiva is verantwoorde alcoholmarketing. Het is belangrijk om te voorkomen dat bedrijven – ook als dat niet de bedoeling is – de RvA overtreden. Doordat bedrijven nu de mogelijkheid krijgen om de visuele leeftijd van modellen en acteurs vast te stellen, kunnen we overtredingen en eventuele grensgevallen met zekerheid voorkomen.'

Keuze

Stiva neemt de AI-leeftijdsverificatietool vanaf nu standaard mee in de toetsing van alle tv- en bioscoopreclames rondom alcoholhoudende dranken voordat deze het publiek bereiken. Adverteerders kunnen er zelf voor kiezen om een andere campagnevorm ook door de AI-tool te laten controleren. Stiva zegt 'uitingen waar mogelijk twijfel over zou kunnen ontstaan over de visuele leeftijd' zelf met de slimme software te controleren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie