Sterkste groei A-merken sinds 9 jaar: plus 2,6 procent

Tony’s Chocolonely is hoogste nieuwe binnenkomer in de top 100.

De top 100 A-merken groeiden in 2017 met 2,6 procent. Dat is de sterkste groei sinds negen jaar. Bovendien groeiden de grote A-merken hiermee beduidend harder dan de huismerken (exclusief vers), die slechts met 0,8 procent groeien. De groei ligt overigens wel lager dan de groei van de vers-categorieën. De totale omzet van de merken Top 100 komt uit op 8,3 miljard euro en is daarmee verantwoordelijk voor ruim 22% van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, die vrijdag wordt gepubliceerd in Foodmagazine.

Groeifactoren
Volgens IRI danken de winnende merken hun groei aan verschillende factoren: innovatie, succesvolle promoties, prijsstijgingen en succesvol inspelen op marktrends zoals de behoefte aan minder suiker of juist aan meer eiwitten.

Lees hier de top 10 van A-merken die IRI vorig jaar publiceerden (over het jaar 2016)

 

Sigaretten
Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten en versterkt haar koppositie verder. De nummer 2 van vorig jaar, Douwe Egberts, heeft ervoor gekozen om de merken Senseo en L’Or niet langer onder de paraplu Douwe Egberts te verkopen, maar als aparte merken in de markt te zetten. Hierdoor zakt het merk Douwe Egberts naar de achtste plaats en komt het met het individuele merk Senseo binnen op plaats 39. Het verschil tussen de nummers 1 en 2 is hiermee ruim 150 miljoen euro geworden. IRI: ‘Daardoor lijkt de koploperspositie van Marlboro bijna onaantastbaar geworden.’

Met stip
De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst dit jaar (na Senseo) is Tony’s Chocolonely, het Nederlandse merk dat streeft naar slaafvrije chocolade. Sinds de introductie in 2005 is het merk jaar op jaar sterk gegroeid. Twaalf jaar na oprichting komt Tony’s Chocolonely nieuw binnen op nummer 84 en is daarmee inmiddels groter dan M&M’s (nummer 86). Andere binnenkomers in de top 100 zijn Nutella en Brand.

Mona going down
De anti-suikertendens die de voedingsmiddelenindustrie thans kenmerkt, is terug te zien in de sterke teruggang die zoetetoetjes-brand Mona doormaakt. Traditioneel – aan het begin van deze eeuw nog – stond dat merk steevast in de top 10 van IRI, inmiddels is het gezakt tot nummer 85. Dat komt door een omzetdaling van ruim 15 procent. Ondanks het feit dat ook Mona verwoede pogingen doet om suikerreducties door te voeren in sommige producten. IRI zegt dat als deze tendens zich voortzet, Mona binnen enkele jaren uit de Top 100 valt.

Andere sterke dalers zijn Nutrilon, Friesche Vlag, Appelsientje en Coolbest.

Sterkste stijgers
Lucky Strike (plus 18 plaatsen), Arla (17), Verstegen (13), Red Bull (11) en Gauloises (10) Waren de sterkste stijgers in de A-merken top 100 van IRI.

 

De top 10 Rank Merk Omzet (miljoenen euro)

  1. MARLBORO 455,5
  2. COCA COLA 298,3
  3. CAMPINA 265,5|
  4. HEINEKEN 263,3
  5. CAMEL 221,9
  6. UNOX 217,6
  7. LAY’S 203,6
  8. DOUWE EGBERTS 196,9
  9. DR OETKER 191,6
  10. AMSTEL 163,3

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie