De trechter
Eigenlijk is alles al een keer bedacht of gemaakt. Ga dus niet op zoek naar unieke ideeën of het ei van columbus. Ook je klanten vragen wat the next big thing is, is geen slim idee. Wil je wel richting of houvast voor het creëren van een visie of strategie. Ga dan uit nieuwsgierigheid kijken naar de wereld en gebruik een trechter (groot naar klein). Dit gaat als volgt:
Kijk naar de wereld
Kijk naar je markt
Kijk naar je klant
Kijk naar jezelf
Kies Stap 1
(klein, maar dapper)
Zo simpel kan het. Kies een trend of ontwikkeling, kies een behoefte van je klant of kies een doelstelling van jezelf en begin gewoon. Kies uit alle ideeën 1, definieer stap 1 en neem die stap. Kies bijvoorbeeld 1 functionaliteit om mobiel werken mogelijk te maken voor je medewerkers. Kies 1 dienst welke je mobiel beschikbaar maakt. Of liever nog: doe iets heel anders.
Praktische tip hierin: de beste ideeën ontstaan vanuit een frustratie. (wat irriteert je klant of jezelf of waar heeft je klant ECHT behoefte aan). Ook als dit totaal out of the box valt. Probeer het gewoon. Klein en dapper. Ontwikkel de basis (de eerste stap) en geen tiendelig zakmes. Dit bespaart tijd, geld en geeft onschatbaar veel informatie.
Proof of concept
Wanneer je eerste stap twijfel oproep, maak dan van je proof of concept je eerste stap. Kijk of iets technisch mogelijk is. Test met behulp van een prototype reacties bij gebruikers. Of betrek zo gebruikers in de ontwikkeling. Er zijn meerdere wegen welke naar Rome leiden. De eerste stap kan ook het testen van je idee zijn.
Kies een functionaliteit. Focus.
Kijkend naar succesvolle apps of tijdens het uitschrijven van strategieën komen er vele ideeën langs. Alle ideeën leiden naar functionaliteiten binnen een app. Het Zwitserse zakmes is inderdaad zeer handig, maar wees eerlijk: niemand gebruikt dat mini nagelschaartje. Toch?
Kijk bij het bedenken van je app dus naar de basis. Waar ligt de focus voor de gebruiker? Waar ligt de meerwaarde? Je kunt beter 1 functionaliteit heel goed uitwerken en aanbieden. Bijkomend voordeel is, dat je succes direct merkbaar wordt. Wanneer een app 1 ding heel goed doet, gaan gebruikers vragen om uitbreidingen. Deze feature request zijn goud waard. Het is een priceless koopsignaal en geeft je ultieme informatie voor doorontwikkeling. Stap 1 is dus: maak een keuze!
Durf te stoppen
Stap 1 zetten, maakt ook dat stap 2 volgt. Een heldere eerste stap formuleren, maakt dat je succes meetbaar maakt. Wanneer zijn wij tevreden? Wat is voor ons van belang om door te gaan? Hier eerlijk naar kijken is moeilijk. Kijk maar naar die 80% apps die minder dan 1000 keer zijn gedownload. Leren we hier wel iets van? Quit while you’ re ahead. Wanneer iets niet werkt, stop er dan mee. Stop er mee en begin met iets anders. En nee, dit is geen falen. Het is niet erg. 1 van 10 ideeën is een goed idee. Maar welke? Je weet t pas, als je het probeert. Dus begin met stap 1. En maakt t klein, maar dapper.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat onwetendheid kost
Domheid kost geld
Tijdens het What’s going on in Retail Event afgelopen maand, gaven een paar grote merken een kijkje in de keuken. Naast mooie merken en succes hadden zijn 1 ding gemeen; ze gaven als tip Bring in the experts. Niets kost meer geld dan onwetendheid en de ontwikkelingen gaan hard. Neem experts aan, huur ze in of vraag om hulp. Schroom niet.
Je hebt elkaar nodig om te ontwikkelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!