Het internet staat er tegenwoordig vol mee: satellietbeelden. Omdat de technologie steeds goedkoper en slimmer wrodt, kunnen steeds meer bedrijven een satelliet lanceren. Een satelliet hoeft tegenwoordig niet groter te zijn dan een rugzak en het gewicht is dan zo'n 4 kilo. Inmiddels vliegen er 1300 satellieten om de aarde en over drie jaar zijn dat er zo’n 1900.
In het voetspoor van de low budget satelliet zien we de opkomst van start-ups en bedrijven die zich in de remote sensing industrie bewegen. Sommige maken zelf foto’s die ze vervolgens analyseren, zoals Planet, UrtheCast, Google's TerraBella, BlackSky en Digital Globe, andere maken gebruik van bestaande foto's en beperken zich tot het analyse werk, zoals Spaceknow en Orbital Insight.
Dergelijke analyses van hogeresolutiebeelden die vanuit de ruimte worden gemaakt, leveren allerlei economisch waardevolle inzichten op. Denk in dit verband aan schattingen van het aantal olietankers dat zich over de wereldzeeën beweegt of de hoeveelheid mais die er wordt vervoerd in China, maar bijvoorbeeld ook over zaken als illegale boskap en mijnbouw.
Planet lanceerde recent 88 satellieten en heeft nu 149 satellieten in de lucht; de grootste private satellietvloot ter wereld. Satellieten detecteren veranderingen in de infrastructuur vaak sneller dan instanties deze zelf kunnen toevoegen aan kaarten. De satellieten van Planet werden in 2015 gebruikt bij het identificeren van dorpen die verwoest waren door de aardbeving in Nepal.
Concurrent Digital Globe, dat vorig jaar voor $2,4 miljard dollar werd verkocht, zet eveneens satellieten in om veranderingen in de geografie op te sporen. Zo helpen ze Uber met het identificeren van de beste plekken voor het afzetten of ophalen van gasten. Business Insider gebruikte hun beelden en analyses onlangs voor een artikel over spooksteden in China.
Satellietbeelden worden niet alleen gebruikt voor het detecteren van veranderingen in het landschap, maar ook voor communicatie. Google gebruikt satellietbeelden om met het experiment ‘Land Lines’ de kracht van artificial intelligence aan te tonen. Als je in de browser tekent, zoekt AI er een satellietbeeld bij met exact die lijnen in het landschap.
En dan is er de toepassing van satellietbeelden voor campagnes. Grey Singapore bedacht een app genaamd ISea die mensen in staat stelt om live op zee te zoeken naar vluchtelingen in nood. De app zorgde voor de nodige ophef omdat bij nader inzien de beelden bleken helemaal niet live bleken te zijn. De app was dus een farce, maar het idee was goed.
Amnesty ontwikkelde het project Decoders om alle misdaden tegen de bevolking van Dafur in kaart te brengen. Het gebied is zo groot dat het voor mensen niet te overzien is. In de eerste fase helpen deelnemers om dorpen te identificeren en in de tweede fase kunnen deelnemers in de gaten houden of de ontdekte dorpen verplaatst of verwoest zijn.
Op het gebied van remote sensing is al ontzettend veel mogelijk. Met de snelle technologische ontwikkelingen zullen de mogelijkheden alleen maar toenemen. Aan de diensten van genoemde bedrijven hangt nog wel een stevig prijskaartje. Maar gelukkig zijn er Instagram accounts zoals Daily Overview waar we ons aan prachtige satellietbeelden kunnen vergapen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!