Amusementsprogramma’s dreigen bij de publieke omroep te verdwijnen, omdat staatssecretaris Dekker vindt dat die niets toevoegen. Niet verstandig, stelt prof. dr. Martine Bouman, de nieuwe bijzonder hoogleraar Entertainment Media and Social Change aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Door middel van entertainment kun je niet alleen uitstekend serieuze informatie overbrengen, het is ook nodig om een groter publiek te bereiken met maatschappelijke thema’s. Daar is de publieke omroep juist voor bedoeld.
Astma, copd, diabetes
Bouman houdt vrijdag haar oratie. In ‘Amusing ourselves to Health and Happiness’ pleit zij voor de kracht van de verbeelding bij het bereiken van bepaalde doelgroepen. Mensen met minder gezondheidsvaardigheden leven korter, bij hen komen ziekten als astma, copd, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten veel meer voor. Met traditionele methoden bereiken we deze mensen niet, maar wel met behulp van storytelling via de populaire media, aldus Bouman. Ook bij maatschappelijke thema’s zoals orgaandonatie, veilig vrijen of de vluchtelingenproblematiek kun je niet om de kracht van entertainment heen, stelt zij.
Entertainment-education
Het vervlechten van sociale thema’s op televisie, in theater en film, muziek, nieuwe media en themaparken staat bekend als de entertainment-education strategie. Uit onderzoek blijkt dat deze communicatiestrategie gesprekken en zelfreflectie over maatschappelijke thema’s stimuleert. Bouman noemt dat ‘amusement met een meerwaarde’. Entertainment-education programma’s kunnen bij een groot publiek voor meer kennis zorgen en soms zelfs tot attitude- en gedragsverandering leiden.
Entertainment Media and Social Change
De bijzondere leerstoel Entertainment Media and Social Change slaat een brug tussen de media, maatschappelijke organisaties en wetenschap. De leerstoel is gevestigd aan de Erasmus Universiteit bij het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture.
In het kader van de leerstoel zal ruimte worden gecreëerd voor interdisciplinair onderzoek naar innovatieve mediaformats en vernieuwende communicatiemethoden.
Hollywood
Bouman is expert op het terrein van de Entertainment-Education strategie. In 2010 kreeg zij in Hollywood de Everett Rogers Entertainment-Education Achievement Award.
Medisch Centrum West
In het verleden werkte Bouman mee aan series als Medisch Centrum West, Costa en Goede Tijden Slechte Tijden. Behalve in televisiedrama vindt zij dat serieuze informatie ook prima vervlochten kan worden in serious games, transmediale formats en internetsoaps. Het Centrum Media & Gezondheid, waar Bouman directeur van is, ontwikkelde meerdere van dit soort producties en begeleidde die met wetenschappelijk onderzoek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!