Premium

Snapchat krijgt meer reclames die draaien om augmented reality

Snap geeft adverteerders ook de mogelijkheid om copy te genereren met behulp van artificiële intelligentie (AI).

Adverteerders kunnen vanaf september aan de slag met AR extensions
Afbeelding: Snap

Snap - het bedrijf achter Snapchat - wil adverteerders meer mogelijkheden geven om pakkende reclames te tonen in zijn app. Daarom kunnen merken Augmented Reality (AR)-lenzen - die digitale elementen via de smartphonecamera projecteren in de echte omgeving - in meer advertentieformaten gebruiken. Copy creëren voor Snapchat-campagnes kan straks bovendien met hulp van een ingebouwde 'GenAI copy generator', een functie die al in verschillende andere advertentieplatformen zit.

Meer AR-mogelijkheden voor adverteerders

Snap presenteert deze en meer vernieuwingen via een periodieke platformupdate, gericht op marketeers die campagnes ontwikkelen voor Snapchat. Dat zijn er steeds meer, vertelde het bedrijf laatst bij de presentatie van zijn tweedekwartaalcijfers. Ten opzichte van een jaar geleden is het aantal actieve adverteerders op Snapchat meer dan verdubbeld - al geeft het bedrijf geen aantallen. De grote schare nieuwe adverteerders heeft de advertentieomzet beperkt doen stijgen, want die lag in het tweede kwartaal 10 procent hoger dan een jaar geleden.

Ruim 850 miljoen mensen gebruiken Snapchat minimaal eens per maand, waarvan grofweg de helft (432 miljoen) de app elke dag opent. De gebruikers kunnen meer reclames verwachten die gebruikmaken van AR, vertelt Snap nu. Via zogeheten AR Extensions kan de adverteerder een AR-lens of AR-filter direct integreren in elk advertentieformaat van Snapchat. Zo kan een merk bijvoorbeeld zijn nieuwste schoenen aanprijzen via een AR-activatie, waarbij de Snapchat-gebruiker met een druk op de knop de virtuele schoenen onder zijn broek projecteert.

De AR Extensions verkeren nu in een testperiode en rollen in september wereldwijd uit naar adverteerders, meldt Snap.

Snapchat AI copy generator
Adverteerders kunnen copy genereren voor Snapchat-campagnes Afbeelding: Snapchat

Copy genereren met AI

In navolging van onder meer Google Ads-platformen omarmt ook Snap het creëren van marketingcopy met behulp van artificiële intelligentie (AI). Specifiek generatieve AI, oftewel GenAI. Bij het maken van een Snapchat-campagne kan de marketeer voortaan headlines genereren om aan Snapchat-gebruikers te tonen. 

Snap noemt de GenAI-generator vooral handig voor merken die copy willen bedenken voor niet-Engelstalige landen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie