Snap - het bedrijf achter Snapchat - wil adverteerders meer mogelijkheden geven om pakkende reclames te tonen in zijn app. Daarom kunnen merken Augmented Reality (AR)-lenzen - die digitale elementen via de smartphonecamera projecteren in de echte omgeving - in meer advertentieformaten gebruiken. Copy creëren voor Snapchat-campagnes kan straks bovendien met hulp van een ingebouwde 'GenAI copy generator', een functie die al in verschillende andere advertentieplatformen zit.
Meer AR-mogelijkheden voor adverteerders
Snap presenteert deze en meer vernieuwingen via een periodieke platformupdate, gericht op marketeers die campagnes ontwikkelen voor Snapchat. Dat zijn er steeds meer, vertelde het bedrijf laatst bij de presentatie van zijn tweedekwartaalcijfers. Ten opzichte van een jaar geleden is het aantal actieve adverteerders op Snapchat meer dan verdubbeld - al geeft het bedrijf geen aantallen. De grote schare nieuwe adverteerders heeft de advertentieomzet beperkt doen stijgen, want die lag in het tweede kwartaal 10 procent hoger dan een jaar geleden.
Ruim 850 miljoen mensen gebruiken Snapchat minimaal eens per maand, waarvan grofweg de helft (432 miljoen) de app elke dag opent. De gebruikers kunnen meer reclames verwachten die gebruikmaken van AR, vertelt Snap nu. Via zogeheten AR Extensions kan de adverteerder een AR-lens of AR-filter direct integreren in elk advertentieformaat van Snapchat. Zo kan een merk bijvoorbeeld zijn nieuwste schoenen aanprijzen via een AR-activatie, waarbij de Snapchat-gebruiker met een druk op de knop de virtuele schoenen onder zijn broek projecteert.
De AR Extensions verkeren nu in een testperiode en rollen in september wereldwijd uit naar adverteerders, meldt Snap.
Copy genereren met AI
In navolging van onder meer Google Ads-platformen omarmt ook Snap het creëren van marketingcopy met behulp van artificiële intelligentie (AI). Specifiek generatieve AI, oftewel GenAI. Bij het maken van een Snapchat-campagne kan de marketeer voortaan headlines genereren om aan Snapchat-gebruikers te tonen.
Snap noemt de GenAI-generator vooral handig voor merken die copy willen bedenken voor niet-Engelstalige landen.
Lees ook
- Digital transformation & tech Snapchat maakt advertentieplatform eenvoudiger voor marketeers
- Digital transformation & tech Zo wil Snap meer Nederlandse merken en influencers interesseren voor Snapchat
- Digital transformation & tech Google laat je nu chatten met AI om betere advertenties te ontwikkelen voor Google Zoeken