De basketbal zelf voldoet aan alle eisen van de officiële sportorganen en kan dus met recht de eerste echte slimme basketbal worden genoemd. De sensor in de bal gebruikt BlueTooth LE voor dataoverdracht naar de app.
De feedback die wordt doorgespeeld is nuttig voor gebruikers omdat het menselijk motorisch geheugen beperkt is. Hierdoor kunnen mensen niet volledig bewust zijn van hetgeen ze doen wat feedback over de uitvoering van een beweging tot op zekere hoogte nutteloos of onmogelijk maakt. Een smart sensor daarentegen slaat alle details op over de richting en kracht van de bal en kan deze feedback relateren aan het gedrag van de speler. De 94Fifty app analyseert de output van een oefening en vergelijkt deze met de perfecte benchmark. Vervolgens wordt het verschil tussen de speler en de perfectie geduid en worden trainingstips gegeven. Dezelfde data wordt ook gebruikt voor leaderboards en competities tussen spelers.
De aanbieder van 94Fifty, InfoMotion, heeft een reeks technologie patenten op het gebied van bewegingsherkenning, patroonherkenning, en analyse algoritmes. De technologie zal verder worden verfijnd en vercommercialiseerd voor aanvullende sporten.
InfoMotion zal niet alleen geld verdienen aan productverkoop en in-app upsell mogelijkheden voor atleten en coaches. Een hele logische toepassing is bijvoorbeeld het ontsluiten van de data als verrijking van sportuitzendingen. De atletische output is niet alleen leuker voor de kijker, maar kan ook worden gebruikt als tactisch instrument voor de verschillende gok- en kansspel toepassingen voor een sport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!