'Seks' levert Boekenweek bescheiden omzetplusje op

Het aantal verkochte boeken bleef gelijk, de omzet steeg met iets meer dan een procent.

Editie 2017 van de Boekenweek, als altijd georganiseerd door het marketingbureau Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), droeg het thema ‘Verboden vruchten’, wat iets verhevener klinkt als ‘Seks’. Het bijbehorende Boekenweekgeschenk werd geschreven door Herman Koch. Het werd in een oplage van 657.150 exemplaren door de boekwinkel aan haar klanten cadeau gedaan. Het leidde niet tot een hogere afzet, want het aantal verkocht boeken bleef min of meer gelijk ten opzichte van 2016. Wel steeg de omzet met 1,1 procent, de prijsstijging van het gemiddelde boek bedraagt dus ook iets meer dan een procent.

Het is het derde jaar op rij dat de Boekenweek een plus noteert in omzet. In 2015, het eerste jaar na de crisis, met 6,8 procent. Vorig jaar steeg de omzet met 1,2 procent.

Boekenweek-facts

  • 91% van de Nederlanders (13+) kent de Boekenweek (bron: SMB 2017)
  • De totale omzet van de Boekenweek lag de afgelopen 3 jaar gemiddeld 15% hoger dan de gemiddelde weekomzet buiten de Boekenweek en de cadeauperiode om (bron: GfK panel).
  • De Boekenweek is de belangrijkste verkoopimpuls voor de markt als het gaat om literair-culturele fictie. Er wordt gemiddeld 50% meer van dit genre verkocht tijdens de Boekenweek (bron: KVB Boekwerk 2017).
  • De Boekenweekauteur Herman Koch en Boekenweekessayist Connie Palmen gaven in de Boekenweek respectievelijk 24 en 15 optredens in Nederland en Vlaanderen. Deze optredens waren voornamelijk in boekwinkels maar ook in uitverkochte zalen met meer dan 1400 liefhebbers (Nijmegen en Brussel).
  • NS is hoofdsponsor van de Boekenweek en daarom kon op zondag 2 april voor de 16de keer gratis met het Boekenweekgeschenk met de trein worden gereisd. 250.000 reizigers maakten hier gebruik van.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie