Webwinkel Zalando heeft haar iPhone-app in Duitsland voorzien van een scannerfunctie waarmee je kleding van anderen kan scannen. Het werkt zelfs in andere winkels. Zalando zoekt vervolgens in haar eigen webwinkel naar vergelijkbare producten – die misschien minder kosten. Moeten winkels in de straat bang worden?
We zijn in de App Store wel eens eerder op zoek geweest naar ‘kledingscannerapps’, maar die apps hadden als insteek om exact hetzelfde kledingstuk te vinden. Ze zochten vervolgens in een database van meerdere winkels. Zalando doet het een stuk slimmer: de app beweert niet dat je exact de trui, broek of blouse op de foto terugkrijgt, maar wel kleding die erop lijkt.
De technologie achter de kleding fotograferen en vergelijken met de database wordt verzorgd door Cortexica, die de techniek FindSimilar noemt en zelf al toepaste in haar eigen Style Thief-app. Die is nog niet erg aangeslagen: een van de weinige gebruikersrecensies in de Amerikaanse App Store meldt dat de zoekresultaten het spoor bijster zijn. In Nederland heeft de app nog niets teweeg gebracht.
Zalando zegt dat het om een test gaat, om te achterhalen of klanten het een nuttige functie vinden. Volgens Emerce shopt 40% van de bezoekers van Zalando via de telefoon of tablet. Met de scanner kan dat wel eens hoger worden . Je kan je voorstellen dat winkelketens niet staan te springen dat klanten foto’s maken van een jurkje in hun winkel, om te kijken of het online goedkoper kan. Natuurlijk zal de techniek niet voor alle productgroepen een uitkomst zijn. Blauwe jeans heb je in duizenden soorten en maten en de ene tight fit kan mijlenver van de volgende af liggen.
Maar toch: wat kan er gebeuren als een grote speler als Zalando de kledingscanner met succes kan laten werken? Of nee, concreter. De vraag is: ga jíj scannen?
Als we na afgelopen jaren aan scannerapps kijken, kan je je afvragen of het grote scannen met kleding gaat beginnen. Een liedje luisteren in een kroeg heeft iets cools. Je laat anderen juist weten ‘ik vind dit een tof nummer, moet weten hoe het heet’ en Shazam en SoundHound leveren ook gewoon resultaat. Maar zo is het niet met een applicatie als Questionmark. Ja, ik wil best weten of dit zuivelproduct in de supermarkt gezond is, maar wat denken anderen er wel niet van als ik er mijn camera voor ga houden en een halve minuut later pas het product uit de schappen neem? Bij een elektronicagigant vind ik het geen enkel probleem om op Kieskeurig te zoeken of te Googlen of een soundbar goede beoordelingen krijgt. Maar ik pak geen QR-scanner om de streepjescode op de doos te lezen en zo aan productinformatie te komen. Nog zoiets: ik ben verzot op de wijnscanner Vivino, maar ga echt niet elke keer het schap door om te scannen welke wijn andere gebruikers bevalt. En dan heeft Vivino nog een dijk van een database. Nu gaat het over scannen in winkelrekken, maar daarbuiten is het misschien wel genanter. Haal je de telefoon erbij en scan je de blazer van iemand anders die ook wacht op het verkeerslicht? Echt?
De kledingscanner gaat er komen. De proef van Zalando zal technisch aanslaan op duidelijk te onderscheiden producten als jurkjes, schoenen en shirts. Alleen al omdat Zalando een flink assortiment heeft, waardoor kleding goed te matchen is. Maar de techniek is niet de grootste hobbel die het kledingscannen moet nemen. Dat is de gebruiker. Wellicht kunnen fysieke kledingwinkels nog even opgelucht ademen, hoe lang dat ook mag duren.
Dit artikel, geschreven door Bart Breij (@Scarbir), is met toestemming doorgeplaatst van iCulture.nl in het kader van een wederzijdse contentuitwisseling om zakelijk mobiel gebruik te promoten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!