Saskia Wagenmakers is de nieuwe voorzitter van IAB Nederland. De leden van de branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie stemden afgelopen dinsdag tijdens de Algemene Leden Vergadering unaniem op de vrouw die voorheen aan het roer stond bij onder andere iProspect en Dentsu Aegis Network.
Wagenmakers kijkt met veel waardering naar wat IAB Nederland en Nathalie Peters, die na een maximale bestuurstermijn van zes jaar als voorzitter afscheid neemt van het IAB Nederland-bestuur, hebben bewerkstelligd. ‘De afgelopen jaren heeft IAB Nederland onder leiding van Nathalie whitepapers, onderzoeken en handboeken gepubliceerd die leidend zijn geweest in de ontwikkeling van het digitale speelveld. In tijden van onrust – de invoering van adblockers en natuurlijk die van de GDPR – heeft ze voor rust en inzicht gezorgd. Maar bovenal was Nathalie de aanjager voor meer ontzuiling en samenwerking in de industrie.’
Balans
Omdat IAB Nederland volgens Wagenmakers in een goede positie verkeert, gaat ze zich met name richten op het verder uitwerken van het sterke fundament dat er al ligt. ‘Ik bevind mij in de luxe positie dat ik instap in een sterke, gezonde, onafhankelijke organisatie waarin veel gebeurt. Er zat een stevig bestuur met een duidelijke koers dat de tijd heeft genomen om de huidige bestuursleden, van wie de meesten nieuw zijn, klaar te stomen voor hun nieuwe rol.’
Dat het framework al is vastgesteld, vindt Wagenmakers geen belemmering. ‘Door mijn 20 jaar in de digital-advertisingindustrie, aan de klant-, uitgevers- én bureauzijde, weet ik hoe je succesvol een balans creëert tussen nu en de toekomst. Enerzijds die stip aan de horizon, en tegelijkertijd acteren op zaken die nu spelen.’
Waan van de dag
Dat een cookievrije wereld een belangrijk thema wordt tijdens haar ambtstermijn staat volgens Wagenmakers buiten kijf. ‘Dat is zeker een van de complexe thema’s waaraan wij als bestuur samen met de taskforces richting gaan geven en waarbij we de branche ondersteunen. Al jaren staan privacy en first-party-data hoog op de agenda en dat gaat zeker niet veranderen. Ook de komst van Amazon naar Nederland is een ontwikkeling die heel de branche aangaat en waar IAB Nederland ondersteuning bij zal bieden samen met de in-oprichting-zijnde nieuwe eCommerce taskforce.’
Samenwerken
Net als Peters ziet Wagenmakers samenwerken als een belangrijke pijler voor de marcom-branche. ‘Mijn persoonlijke drijfveer is, door goed samen te werken, ervoor te zorgen dat het hele ecosysteem de volgende transformatiefase succesvol doormaakt. De samenleving wordt steeds complexer. Het enige wat niet verandert, is dat alles steeds zal blijven veranderen. Ik geloof dat, als we slim willen blijven inspelen op alle technische innovaties, we als sector nog meer moeten samenwerken om zo elkaar te versterken. De werelden van data, tech en media moeten zich nog meer verbinden met de wereld van creatie. Hoofd en hart bij elkaar brengen. Het zijn niet de technologische innovaties die het verschil maken, het is wat de mens ermee doet en op welke manier.’
Wagenmakers kijkt hierbij ook naar talent. ‘Transformatie gaat niet alleen om de wereld van digitaal, data en tech begrijpen maar ook om bedrijfsveranderingen te kunnen managen. Als je het mij vraagt, is voor de hele branche de meeste winst te behalen als we meer synergie creëren tussen digital natives en de mensen met bredere businesskennis. Of je nu klant, exploitant, bureau of data- en/of techclub bent, als freelancer, ondernemer of in loondienst werkt, beginnend marketeer of CMO bent: we zitten samen in deze transformatie en enkel door samen te werken komen we er sterker uit.’