Sanoma maakte vanochtend aan het personeel bekend HeadOfficeNL te willen integreren met HeadOffice BE. De Nederlandse tak is volgens de uitgever de afgelopen jaren onvoldoende in staat gebleken om klanten te behouden. Daarnaast lukt het ook niet voldoende om in te spelen op de veranderende markt.
In België gaat het beter. Daar is HeadOffice met 85 medewerkers volgens Sanoma 'veruit het grootste contentmarketingbureau op de Belgische markt en één van de hoofdrolspelers in Europa'. De Belgische tak is de afgelopen tien jaar geëvolueerd van een custom publishing organisatie - wat HeadOfficeNL nu nog voor een groot deel is - naar een 'omnichannel content advertising bureau'. En dat wil Sanoma nu verder uitbouwen door de activiteiten van Sanoma in Nederland en België optimaal te integreren.
Boventallig
In Nederland blijft volgens woordvoerster Kristel Thijssen straks nog een team actief, maar dat wordt aangestuurd vanuit België. De Nederlandse tak wordt zo breed mogelijk geïntegreerd, 'om maximaal profijt te hebben van de support op het vlak van strategie, creatie, productie en online'.
De samenvoeging betekent dat er in Nederland twaalf van de 28 medewerkers boventallig worden. 'Voor hen is het Sociaal Beleidskader van toepassing.'
De volledige backoffice verhuist naar België met uitzondering van onder andere een centrale Finance & Operational Manager. In Nederland blijven functies bestaan rond account- en projectmanagement en 'digital new biz strategy'. Ook blijft een aantal creative content directors.
Als de OR akkoord gaat, moet de integratie per 1 november ingaan.