Tot nu moesten bedrijven hun webcontent voor ieder apparaat laten aanpassen. Het nieuwe platform, dat Readon heet, maakt hieraan een einde. Via Readon is alle content afkomstig uit één technische bron, die geschikt is om op alle mogelijke besturingssysteem te draaien.
Op dit moment wordt het grootste deel van websites eerst voor desktops geschikt gemaakt, om vervolgens omgezet te worden in sites die ook via mobieltjes en tablets kunnen worden gelezen en gebruikt. Daarbij hebben bedrijven ofwel de keuze om een speciale app te laten ontwikkelen, danwel om met concessies aan functionaliteit, design en inhoud de website te ‘verkleinen’. Readon zegt hier grotendeels een einde aan te maken– de content wordt één keer gemaakt en is direct geschikt voor alle soorten platforms.
Rhbm Publishing is actief in sponsored media en werkt in opdracht van klanten als Volkswagen, Siemens en AEGON. Achter het idee van Readon zitten onder meer Hans Verstraaten (editorial director) en Kees Beudeker (algemeen directeur). Zelf noemt Beudeker Readon 'een kleine revolutie in de wereld van webpublishing en websiteontwikkeling'. Adformatie vroeg hem hoe uniek Readon eigenlijk is. Zo heeft Apple de webbrowser Safari in het nieuwe besturingssysteem van de iPhone (iOS5) dusdanig aangepast dat het webpagina's automatisch 'uitkleedt'. Zo komen er vast wel meer toepassingen. Wat denkt Readon hieraan toe te voegen? 'Readon is gebaseerd op combinaties van webtechnologie', legt Beudeker uit. 'Met name die combinaties maakt het unieke karakter. Readon zorgt niet voor uitgeklede pagina's, maar optimaliseert de content grotendeels automatisch, op basis van door ons ontworpen richtlijnen voor de verschillende devices. Er zullen de komende tijd ongetwijfeld concurrenten of andersoortige toepassingen komen. Het efficient uitgeven van content voor diverse devices is een stevige uitdaging waar elke zichzelf respecterende uitgever mee worstelt.'
Rhbm is al voor een aantal van zijn klanten met Readon aan het werk, en met diverse partijen in gesprek. Blijft het bij die eigen klantenkring? Beudeker: 'Wij focussen ons initeel op de sponsored magazine markt, maar dit product leent zich voor diverse toepassingen. Er ligt een roadmap voor andere toepassingen waar wij de komende tijd aan doorwerken.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!