RA*W start een mentorprogramma. De stichting voor jong reclametalent koppelt juniors aan seniors op basis van profielen en doelen zodat zij kunnen 'groeien dankzij de ervaring van de ander’. Voor de pilot zijn tien Nederlandse en internationale seniors geselecteerd uit de strategie, productie, account en creatie-hoek.
Het mentorprogramma begint als een pilot. Het doel is duidelijk: juniors moeten met hun mentors kunnen sparren, vragen kunnen stellen en ze moeten van elkaar kunnen leren. Maar er is nog geen concrete vorm: in de komende zes maanden wordt duidelijk hoe vaak face-to-face contact nodig is, en of een senior een groepje met juniors kan begeleiden of dat het beter één op één werkt.
De seniors zijn geselecteerd op basis van een simpele vraag aan juniors: 'Tegen welke mensen in het vak kijk jij op?' Mentors moeten inspirerende mensen zijn en goede managers, maar ze hoeven niet per se hetzelfde vak te hebben als hun juniors. ‘Een accountmanager kan heel veel leren van een creative director’, aldus Rose Zandvliet, bestuurslid bij RA*W.
Volgens Zandvliet is er zeker behoefte aan een mentorschap. Op het Festival of Creativity in Cannes stelde ze de afgelopen twee jaar één vraag aan mensen uit het vak: ‘Wat is jouw advies aan juniors?’ Het antwoord was standaard: ‘Vind een goede mentor.’ Maar zelf waren ze dat eigenlijk nooit. Seniors gaan niet zomaar naar iemand toe met de vraag ’zal ik jouw mentor zijn?’. Dat wordt nu makkelijker.
Jong talent en geïnteresseerde mentors-to-be kunnen zich aanmelden door te mailen naar mentorship@rawadvertisers.com.