Premium

Ronnie Flex en Ali B. helpen jongeren met rappen voor meer zelfvertrouwen

Een hiphop-app met kunstmatige intelligentie moet jongeren een steuntje in de rug geven en helpen bij het uiten van hun gevoelens.

Rappers Ali B. en Ronnie Flex gaan jongeren via een app helpen om hun gevoelens te uiten met het opnemen van een eigen rap. Doel is het zelfvertrouwen bij Generatie Z te vergroten door ervoor te zorgen dat jongeren steviger in hun schoenen staan. De WordSmint-app komt uit de koker van het digitale bureaus DotControl, in samenwerking met Rockboost en pepermuntmerk Smint.

Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren te kampen hebben met te weinig zelfvertrouwen. Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door social media, die jongeren een onrealistisch wereldbeeld laten zien met perfecte plaatjes en succesverhalen. De coronacrisis heeft jongeren nog meer geisoleerd, waardoor ze nog meer bezig zijn met social media. 'Zeker kinderen van twaalf tot 15 zijn daar super ontvankelijk voor. Als je dan alleen maar TikTok zit te scrollen en alleen maar succesvol iedereen is, dan krijg je scheef beeld te doen van werkelijkheid. In veel gevallen leidt dit tot een lager zelfvertrouwen en stress.'

Zelfbeeld

Ook op de werkvloer zagen de bureaus jonge werknemers als stagiaires met hun zelfbeeld worstelen. 'Wij zijn met onze eigen onderzoekers in de problematiek gedoken en bedachten een tool om jongeren te helpen', zegt DotControl-eigenaar Marcel van Zwieten. Smint bleek volgens van Zwieten een goede partner om de app mee te ontwikkelen omdat het merk zich al jaren inzet - met pepermuntjes voor een frisse adem - voor meer zelfvertrouwen. 'De naam is geïnspireerd op een bekende term uit de hiphop-scene: wordsmith, oftewel woordkunstenaar. Door de samenwerking met Smint werd het uiteindelijk WordSmint.'

Gevoelens

Omdat jongeren in Nederland worden beïnvloed door namen uit de Nederlandse hiphop-scene, lag de keuze voor een hiphop-app voor de hand. Van Zwieten: 'We wilden zo’n groot mogelijke doelgroep bereiken, en dus kwamen we al snel bij hiphop uit. Rappers vertellen verhalen die echt zijn. Nummers gaan vaak over een moeilijke jeugd of andere problemen. Het is een goede manier om gevoelens te uiten. Generatie Z wordt geleid door Nederlandse hiphop scene. Om die jongeren te bereiken, kom je dus bij de Nederlandse hiphoppers uit.'

Van Zwieten: 'We vonden het heel belangrijk dat de artiesten intrinsiek willen bijdragen. Er is dus een selectie gemaakt van artiesten die er daadwerkelijk iets bij voelen, omdat ze de situatie van die jongeren herkennen of zelf kinderen hebben. Zo zijn we uiteindelijk bij Ronnie Flex en Ali B. terechtkomen.’

(Tekst loopt door onder de foto)

WordSmint
Op basis van de muziek en songteksten van de Nederlandse hiphopscene van nu en vroeger helpt en begeleidt de WordSmint jongeren om beter te worden in het uitdrukken van hun gevoelens.

Buddies

Hoe werkt de app? Op basis van de muziek en songteksten van de Nederlandse hiphopscene van nu en vroeger helpt en begeleidt de WordSmint jongeren om beter te worden in het uitdrukken van hun gevoelens. Nadat de gebruiker een stukje heeft gerapt, dat kan een eigen tekst zijn, maar ook een bestaand nummer, geven Ali. B, Ronnie Flex, Poke en Numidia met behulp van artificial intelligence als buddies persoonlijke en aanmoedigende aanwijzingen.

Door algoritmes te koppelen aan voice technologie, kunnen teksten geanalyseerd worden op onder meer creativiteit, sentiment en flow. Deze data worden automatisch gekoppeld aan de artiest die het beste past, die de talenten helpen zich verder te ontwikkelen. Van Zwieten: 'Als iemand bijvoorbeeld heel boos is, dan zal de app via de artiesten leren de boodschap van diegene anders over te brengen. Bovendien krijgen gebruikers feedback en complimentjes. Dat moet hen uiteindelijk helpen zich beter te kunnen uitdrukken en steviger in hun schoenen te staan.'

Credits

Campagne

Titel: WordSmint
Client: Perfetti Van Melle Benelux B.V. / SMINT, Dave Brosens - Brand Manager, SMINT, Mirte Bodewes - Junior Product Manager, SMINT
Bureau: DotControl x RockBoost
Strategie: Marcel van Zwieten
Account: Thomas Welle, Mark Landman
Creatie: Marcel van Zwieten, Kim Kers, Kim van Dongen, Radha Pleijsant, Gavin Kempenaar

App

Architecture: Mels Lenstra, Rutger Buijzen
Onderzoek: Max Kleyweg, Tulani Risseeuw, Sander Silvis, Jade Heuillard
Producer: Sarina Karouw, Lotte van der Velde
Art direction: Kim Kers, Armand Kruizinga, Marcel van Zwieten
Design: Siyana Ivanova, Elena Ceriani Sebregondi, Dennis Fausild, Annelieke van der Kleij, Jorrit Massaar, Atahan Güç
Development
: Eric McClean, Derek Sjak-Shie, Liam Martens, Nousha van Dijk, Steven Thewissen, Yuri Lamijo, Anh-Duc Le, Darnell Wilbrink
Artiesten: Ali B, Numidia, Poke, Ronnie Flex, Jordan Wayne
Management:
 SPEC

Content production

Creative direction: DotControl
Production Company: Melissa Nieveld Productions
Director: Hesdy Lonwijk
Executive producer: Melissa Nieveld
Agency Producer:
 Lotte van der Velde - DotControl
D.o.p.: Wouter Verberkt
Photographer: Leon Hendrickx
Creative direction: DotControl
Editor: Jelmar Hoekstra - PixMix Studios
VFX: Maarten Verlinden - PixMix Studios
Animation: 
Dennis Fausild - DotControl
Grading: Jef Grosveld - PixMix Studios
Sound and music production: Jack van der Ven – Okapi Recordings

Music by: Indianah
Voice: Joel de Tombe
Making of: Hugo van der Meer

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie