Premium

Natascha Chamuleau (Snapchat): 'Mijn 14-jarige dochter is een grote inspiratiebron'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten wat hen inspireert. Ditmaal Natascha Chamuleau, GM Snapchat Benelux.

Natascha Chamuleau

Deze week was Natascha Chamuleau, General Manager Snapchat Benelux, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Natascha over haar week: 'Tijdens mijn vakantie besefte ik dat ik precies een jaar bij Snapchat werk. Een periode waarin ik zoveel heb geleerd, zoveel mensen heb ontmoet, zoveel nieuwe inzichten heb opgedaan. Ik ben zo blij dat ik ja heb gezegd tegen een platform dat het anders doet, een eigen weg kiest. Dat ruimte geeft aan miljoenen mensen om zichzelf te zijn, in het moment te leven, plezier te maken, elkaar te steunen, de wereld te ontdekken. Hoe belangrijk dat is, zie ik ook bij de mensen die dicht bij me staan. Deze week neem ik je mee in wat mij is recent opgevallen en mij geïnspireerd heeft. Ik ben benieuwd wat jij ervan denkt.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. 'Als het even kan, kies ik voor rood'

"Ben trouw aan jezelf, draag wat je gelukkig maakt, en durf te stralen in je eigen unieke stijl” 

'Afgelopen donderdag was ik bij Vogue Downtown. Het herinnerde me aan een gesprek dat ik eerder in mijn loopbaan had met een coach. Over hoe belangrijk het is om je persoonlijke brand te bouwen, en alles wat je doet, bijdraagt aan hoe mensen je zien. Dus ook de kleding die je draagt.

Vroeger was ik een grote fan van Karen Millen, vóór de doorstart ;) Hun kleding had altijd een perfecte fit, was gemaakt van de mooie stoffen en in sterke kleuren - alles klopte. Het was kleding waarin ik me zowel sterk als comfortabel voelde. Hiermee gaf ik mezelf aan het begin van de dag meteen een voorsprong. Al draag ik minder Karen Millen, ik kies nog steeds voor kleding die niet alleen goed staat, maar ook goed voelt. In mijn geval zijn dat vaak jurken, en als het even kan, kies ik voor rood.

Tijdens het evenement vorige week, viel me de diversiteit aan stijlen en de manier waarop iedereen zijn eigen draai gaf aan mode op. Prachtig om te zien hoe krachtig en persoonlijk kleding kan zijn. Voor mij is het ook een verlengstuk van mijn persoonlijkheid.

Terugkomend op het advies van de coach: je kledingkeuze kan zeker een deel van je persoonlijke ‘merk’ zijn, maar voor mij gaat het er vooral om hoe ik me erbij voel. Het ontdekken en omarmen van je eigen stijl is een krachtig middel om je zelfvertrouwen te versterken. Dus aan iedereen die nog op zoek is: wees trouw aan jezelf, draag wat je gelukkig maakt, en durf te stralen in je eigen unieke stijl! 💫'

Snapchat was een van de partners van Vogue Downtown
Snapchat was een van de partners van Vogue Downtown

2. Hoe AR de wereld wat leuker kan maken - 'Het virtuele pashokje geeft ons meer vertrouwen in onze aankopen'

“Laten we met beide benen in het echte leven blijven staan, maar dit ook combineren met al het leuke en praktische dat tot onze beschikking staat in de digitale wereld.”

'Ik kan wel stellen dat technologie een rode draad is in mijn carrière. Het blijft me fascineren wat er allemaal mogelijk is. Wat tien jaar geleden nog onmogelijk leek, is nu werkelijkheid. Gaaf ook om te zien hoe het voor een betere wereld wordt ingezet. Zoals een Fairphone dat duurzame telefoons maakt, zonder concessies te doen aan functionaliteit.

Zelf maak ik in mijn dagelijkse leven natuurlijk ook gebruik van technologie. Ik geniet overigens volop van het echte leven, maar technologie verrijkt dit op allerlei manieren. Bijvoorbeeld dat ik op zoveel manieren in contact kan blijven met vrienden in Ierland, oud-collega’s in Denemarken en onze oudste die inmiddels op haarzelf woont.

Maar ook mezelf kan ik onderdompelen in AR-ervaringen die films, musea, trainingen en leerstof van mijn kinderen in het onderwijs tot leven brengen. Of om producten virtueel uit te proberen, shoppingadvies aan vrienden te vragen en mijn favoriete items en aankopen te delen. Dit virtuele pashokje geeft ons meer vertrouwen in onze aankopen. En dat niet alleen. Het zorgt er ook voor dat we minder geneigd zijn om items terug te sturen, wat een win is voor onze planeet!

Hoewel we nu nog veel gebruik maken van schermen, gaat ook dat op termijn veranderen. Ons off- en online leven gaat steeds meer naadloos in elkaar over. De verwachting is dat de adoptie van AR zich steeds sneller zal ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat in 2025 zo’n 75% van de wereldbevolking en vrijwel alle smartphonegebruikers frequente AR-gebruikers zullen zijn. Laten we met beide benen in het echte leven blijven staan, maar dit ook combineren met al het mooie en praktische dat tot onze beschikking staat in de digitale wereld. 💫'

'Ook ik kan mezelf onderdompelen in AR-ervaringen, bijvoorbeeld om producten virtueel uit te proberen, shoppingadvies aan vrienden te vragen en mijn favoriete items en aankopen te delen'
'Ook ik kan mezelf onderdompelen in AR-ervaringen, bijvoorbeeld om producten virtueel uit te proberen, shoppingadvies aan vrienden te vragen en mijn favoriete items en aankopen te delen'

3. Kinderen - 'Wees niet bang om je eigen pad te volgen...'

“...om je echte zelf te laten zien, en om trots te zijn op wie je bent.”

'In een wereld die continu verandert, kan het een uitdaging zijn om je eigen weg te vinden. Helemaal als je een ‘buitenbeentje’ bent. Gelukkig worden we steeds bewuster van de one-size-doesn't-fit-all.

Tijdens evenementen, festivals of in musea, wordt steeds vaker rekening gehouden met mensen die gevoelig zijn voor prikkels. Met ruimtes waarin je kunt bijkomen of het dempen van rook, licht en de drukte. We zijn allemaal verschillend en door begrip voor elkaar te hebben, in plaats van onze eigen ideeën over hoe het leven ingevuld moet worden op anderen te projecteren, maken we het voor elkaar een stuk aangenamer.

Ik vind het bijzonder om te zien hoe jonge mensen in deze wereld, juist in een wereld die op hun leeftijd vaak overweldigend kan zijn, hun plek proberen te vinden en de verwachtingen van anderen loslaten. Daar is moed voor nodig. Mijn 14-jarige dochter is voor mij op dit gebied een grote inspiratiebron. Ze heeft een plek gevonden waar ze zich creatief kan uiten, zonder druk of verwachtingen, en waar ze in haar eigen tempo met alles om haar heen kan omgaan. En dat wordt gezien en gewaardeerd. Want wat begon als een veilige ruimte om zichzelf te ontdekken op een visuele communicatie-app (👻💛), is uitgegroeid tot een community van meer dan 25.000 mensen die haar aanmoedigen om wie ze is, en zij anderen indirect helpt om ook zichzelf te zijn.

Wees niet bang om je eigen pad te volgen, je echte zelf te laten zien, en trots te zijn op wie je bent. 💫'

'Mijn 14-jarige dochter is voor mij op dit gebied een grote inspiratiebron'
'Mijn 14-jarige dochter is voor mij op dit gebied een grote inspiratiebron'

4. 'GenZ herinnert ons eraan dat het oké is om niet perfect te zijn'

“Laten we elkaar aanmoedigen om het echte leven te laten zien - the good, the bad and the ugly.”

'Perfectie is zó overrated! Het leven is leuk, rommelig, opwindend, saai, prachtig, verdrietig, wild en nog zoveel meer. En juist dit echte leven, deze echte momenten, mogen we laten zien. Ze maken de mooie momenten nog specialer en de moeilijke momenten iets lichter. Want laten we eerlijk zijn, we struggelen allemaal weleens in het leven.

Ik ben opgegroeid in een omgeving waarin dit vaak werd weggehouden bij kinderen. De volwassenen losten alles zelf op en wilden vooral dat wij het fijn hadden. Heel lief, maar het leven bestaat niet alleen uit rozengeur en maneschijn.

Wat ik prachtig vind aan GenZ is dat ze alles letterlijk openbreken. Ze richten zich niet op het gepolijste, maar geven juist ruimte aan het ongefilterde. Van rommelige kamers, een ‘bad hair day’ en even gek doen, tot hoe ze proberen paniekaanvallen te overwinnen of omgaan met een burn-out of depressie. Ze herinneren ons eraan dat het oké is om niet perfect te zijn of dat het altijd maar goed moet gaan. Door dat te laten zien, hoeven we ons niet alleen te voelen als we door moeilijke tijden gaan.

Laten we elkaar aanmoedigen om het echte leven te laten zien – the good, the bad, and the ugly. 💫'

5. 'Durf anders te zijn en te denken, laat je niet tegenhouden als je ergens echt in geloofd en denk groots'

'Deze week sluit ik af in Santa Monica, Snap HQ, waar ik onder andere onze founders ga ontmoeten.

Ik ben altijd onder de indruk van mensen die anders durven te denken. Mensen die zich niet laten leiden door hoe dingen altijd gedaan zijn, maar nieuwe wegen inslaan. Zich niet alleen ergens over opwinden, maar actie ondernemen. Zo gepassioneerd zijn dat ze niet opgeven, zelfs niet na 99 keer een nee te hebben gehoord. Ze blijven zoeken naar manieren om hun visie of idee realiteit te laten worden.

Ik heb het geluk gehad om in mijn carrière twee keer te mogen samenwerken met inspirerende oprichters. [Snap-oprichter] Evan Spiegel, met zijn heldere visie en unieke kijk. Hij heeft baanbrekende formats geïntroduceerd, zoals verticale video's en stories, die we nu als vanzelfsprekend beschouwen. Met AR schudt hij verschillende industrieën en sectoren op, en hij blijft altijd betrokken bij zijn medewerkers. Hij weet waar zijn kracht ligt en beseft dat hij het niet alleen kan. 

En ook Nalden, een van de oprichters van WeTransfer (waar ik voor Snapchat zes jaar werkte), met wie ik nauw heb samengewerkt. Een van Nalden’s mantra is ‘learn, unlearn, relearn’, een quote van Alvin Toffler. Het is zo makkelijk door te bouwen op wat je kent. Jezelf of anderen uitdagen om het eens van een volledig ander of nieuw perspectief te bekijken is lastig en spannend. Hij leerde me hoe belangrijk het is om af en toe alle aannames en inzichten van tafel te vegen, en vanuit een onverwachte, nieuwe hoek te gaan denken. 

Wat founders ons leren? Durf anders te zijn en te denken, laat je niet tegenhouden als je ergens echt in gelooft. En denk groots. 💫'

'Ik heb het geluk gehad om in mijn carrière twee keer te mogen samenwerken met inspirerende oprichters'
'Ik heb het geluk gehad om in mijn carrière twee keer te mogen samenwerken met inspirerende oprichters'

In de week van 23 september (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Michelle Kames, Brand & Reputation Manager NS en Jonge Ambtenaar van het Jaar 2022, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie