Deze week was Jasper Korpershoek, senior creative Wunderman Thompson en Bronzen Leeuw-winnaar met The Mammoth Meatball, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
De symbiotische dans van technologie, wetenschap en creativiteit
Korpershoek over zijn week: 'Als reclamemaker raak ik voortdurend geïnspireerd door de fascinerende samenwerking tussen wetenschap, technologie en creativiteit. Het lijkt misschien tegenstrijdig, omdat wetenschap en technologie draaien om zekerheden en uitsluitingen, terwijl creativiteit vaak onzeker en soms moeilijk meetbaar is. Maar juist deze tegenstelling vormt de basis voor een symbiotische dans waaruit mijn inspiratie en ideeën voortkomen.
Voor mij is het een constante bron van verwondering om te zien hoe wetenschappers de mysteries van het universum ontrafelen en nieuwe inzichten onthullen, en hoe zij de grenzen van technologie weten te verkennen en verleggen. Als creatief met volgens mij alleen een werkende rechterhersenhelft, heb ik een onverwachte liefdesaffaire met de bètadisciplines. Hierbij mijn eerste Random Pic(k) Of The Day For A Week.'
1. Oude technologieën: inheemse kennis
'Recentelijk hebben oude technologieën en kennis mijn interesse gewekt, en de duurzame potentie ervan. Inheemse gemeenschappen belichamen het idee van symbiotisch samenwerken met de natuur.
De Khasi-stam uit het noordoosten van India staat bekend om het gebruik van rubberboomwortels om levende bruggen te laten groeien die bestand zijn tegen moessonregens. In het licht van onze planetaire crisis geloof ik, en velen met mij, dat de expertise van inheemse volkeren snel weer meer zal worden gewaardeerd.
Stel je voor dat bouwmarkten deze waardevolle kennis omarmen en delen met hun klanten. Of wat als de gemeente Amsterdam, naast de 3D-geprinte stalen brug door Joris Laarman, nu eens een organische brug laat groeien?'
2. Biometica: natuurlijke intelligentie - Hoe kunnen we leren van de complexe patronen en processen in de natuur om innovatieve oplossingen te vinden voor menselijke uitdagingen?
'Mijn tweede pic(k) gaat terug naar 2010, toen een team van onderzoekers uit Japan en het Verenigd Koninkrijk een slijmzwam voedde met voedingsstoffen gerangschikt als de knooppunten van het metronetwerk van Tokio. Het resulterende netwerk vertoonde opvallende gelijkenissen met het echte metronetwerk en zorgde voor de opkomst van wat nu bekend staat als biologisch geïnspireerd adaptief netwerkdesign.
Dit voorbeeld van natuurlijke intelligentie en adaptieve systemen inspireert mij enorm. Het laat zien hoe we kunnen leren van de complexe patronen en processen in de natuur om innovatieve oplossingen te vinden voor menselijke uitdagingen. Wat als mediabedrijven bijvoorbeeld de waterafstotende en zelfreinigende kwaliteiten van lotusbladeren bestuderen voor meer duurzame outdoor reclame?'
Toelichting:
Papier vergaat snel in de elementen. Om dit bij outdoor reclame tegen te gaan is er coating aangebracht op het papier, of speciale inkt, of het bedrukte materiaal zelf gemaakt van PVC/vinyl. Dit kan beter. Door waterafstotende structuren uit de natuur te bestuderen, zoals de lotus.
3. Creatieve revolutie: kunstmatige intelligentie - Worden mensen vervangen door kunstmatige intelligentie, of worden mensen vervangen door mensen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie?
'Aanvankelijk twijfelde ik of ik moest schrijven over generatieve kunstmatige intelligentie, gezien de vele artikelen die hier al over zijn geschreven. Toch kan ik niet ontkennen hoezeer generatieve A.I. alles op zijn kop zet. Het vermogen van machines om originele en innovatieve inhoud te genereren, of het nu gaat om kunst, muziek of zelfs hele verhalen, het herschikt ons begrip van menselijke creativiteit totaal.
Een recent voorbeeld hiervan is de aankondiging dat The Beatles een nieuw album zullen uitbrengen, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van A.I.-tools om een oude demotape van John Lennon te benutten. Deze A.I.-revolutie dwingt ons om de grenzen van het menselijke te bevragen en opent nieuwe mogelijkheden voor samenwerking tussen mensen en machines. Een vraag die telkens bij mij opkomt: worden mensen vervangen door kunstmatige intelligentie, of worden mensen vervangen door mensen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie?'
4. De artistieke verbinding: Samuel Morse - Als morsecode nu als schilderij in het MoMa zou hangen, zou niemand dat in twijfel trekken
'Samuel Morse, de van origine kunstschilder die zijn artistieke achtergrond combineerde met technologie en communicatie, is ook een inspiratie voor mij. Zijn unieke reis van kunst naar wetenschap benadrukt het belang van creativiteit en interdisciplinaire benaderingen.
Morse's vermogen om visuele concepten te begrijpen en te communiceren, evenals zijn innovatieve uitvinding van de telegraaf en morsecode, tonen aan dat kunst en technologie hand in hand kunnen gaan. En als morsecode nu als schilderij in het MoMa zou hangen, zou niemand dat in twijfel trekken.'
5. Clark Street Bridge: Looking Back - 'A small blue dot in a single beam of sunlight'
'Terugblikkend op mijn Pic(k)s of the Day for A Week is dit voor mij een mooie symbolische afsluiter: een prachtig voorbeeld van de samensmelting van technologie, wetenschap en creativiteit. Het gaat om de commercial genaamd Clark Street Bridge: Looking Back*.
Honderden regels code, tonnen verschillende soorten metaal en duizenden berekeningen werden gebruikt voor de Voyager 2-missie van NASA. Net voordat de Voyager 2 na fotosessies van Jupiter (in 1979), Saturnus (in 1981) en Neptunus (in 1989) met pensioen mocht, kon de NASA het niet laten, draaide ze de camera 'with a signal' om en maakte ze een foto van de aarde... 'a small blue dot in a single beam of sunlight'.
In de film wordt de definitie van kunst, ofwel (toegepaste) creativiteit, gedefinieerd. Deze schitterende definitie was niet tot stand gekomen zonder de hulp van technologie en wetenschap, en een sterk staaltje storytelling. Het vat voor mij alles samen wat mij inspireert als reclamemaker en waarom ons vak zo mooi is.'
Volgende week is Debora de Roos, Directeur Marketing bij de Turks/Nederlandse specialist in vliegvakanties Corendon, curator van #RPOTDFAW.