78 procent van de bankklanten verkiest de wearable als favoriete betaalmiddel. Nog maar 19 procent geeft de voorkeur aan de pinpas. Dat blijkt uit een test van ABN Amro onder 500 klanten. De test, die begin dit jaar werd opgestart, laat zien dat klanten gemiddeld zes betalingen - onder 25 euro - per week doen. De bank verlengt de test om deze groep klanten nieuwe functionaliteiten verder uit te laten proberen.
Bliep
Yvonne Duits (foto), die bij ABN Amro als product owner payments verantwoordelijk is voor de test, verklaart het enorme enthousiasme voor betalen met de smartring (e.a.) door de latente behoefte aan betaalgemak. Méér betaalgemak. ‘Deelnemers aan de test vonden het beter dan betalen met je pinpas. Elke handeling minder, hoe klein ook, wordt als een voordeel ervaren. Een pinpas die je uit je portemonnee (uit je tas) moet halen, of zelfs de smartphone die je uit je binnenzak moet vissen, het is toch nét iets meer gedoe dan “bliep” de wearable om je pols tegen de betaal-unit houden. Die waardering krijg je pas als mensen het daadwerkelijk ervaren. Als je ze het vertelt, halen ze hun schouders op.’
Tijdens de test verzamelde ABN Amro via een app feedback van de testgebruikers. Op basis van bepaalde feedback zijn tijdens de testperiode al aanpassingen gedaan. Aan andere suggesties wordt nog gewerkt. Zo geeft de meerderheid van de klanten aan real-time inzicht te willen hebben in de wearable-betalingen in Mobiel Bankieren – op dit moment is dat nog een dag later. En ze willen graag de wearable gebruiken bij betalingen boven de 25 euro, met pincode.
‘Dat klopt, maar het huidige betaalterminal-landschap is er nog niet klaar voor, en ook de wearables niet. Bij de kassa moet je boven een bepaald bedrag nog altijd je pincode ingeven. En met een smartring, of een horloge van Mondaine (geen smartwatch, red.) kan je met een vingerafdruk ook niets. Dat is toch toekomstmuziek.’
‘Nee. Het is een gemêleerde testgroep. Begin dit jaar hebben we een oproep gedaan om mee te doen. We boden mensen daarbij ook een wearable aan die ze later mochten houden. We zaten dan ook in no-time vol. Het gaat dus niet per se om mensen die er al één hadden. Opvallend genoeg reageerden niet alleen early adopters – wat ook een beetje ónze verwachting was – we hebben er ook mensen op leeftijd bij en ook iemand die slechtziend is.’
‘Dat weet ik niet. ABN Amro wil keuze bieden. De klant kan betalen hoe hij dat wil.’
‘Precieze cijfers heb ik niet paraat. We staan nog wel duidelijk in de beginfase. Daar komt bij dat niet elke wearable geschikt is voor betalingen. Daarvoor moet een NFC-chip worden geïntegreerd en dat is nog lang niet bij alle wearables het geval. En alle smartwatches van Apple ondersteunen alleen maar Apple Pay, een dienst die in Nederland nog niet wordt ondersteund.'
‘Dat is niet te zeggen. Maar het feit dat we door gaan testen, zegt wel dat we er voorwaarts mee gaan. ABN Amro volgt de behoefte van de klant. Dat is ook de reden dat we dit soort diensten samen met klanten willen ontwikkelen. We mogen de groepen die hier geen zin in hebben, niet vergeten. 40 procent van de betalingen gaan nog altijd met contant geld. Dat dat minder wordt, zie je in Scandinavië; daar is het nog maar 20 procent.’
‘Zo zie ik het ongeveer wel voor me. Maar het is de klant die bepaalt.’