Philips voor de 7e keer op rij winnaar Reputation Award

Elektronicaconcern houdt AirFrance-KLM en Heineken op ruime afstand

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het zevende jaar op rij heeft Philips de beste reputatie van de 30 grootste bedrijven in Nederland, zo blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van het Reputation Institute. De top 3 wordt  gecompleteerd door AirFrance-KLM op 2 en Heineken. Opvallende nieuwkomer in de top tien is Akzo-Nobel. Randstad Holding verloor zijn top-tiennotering. Overige opmerkelijke stijgers en dalers zijn Wolter Kluwer (van 9 naar 5) en Rabobank (van 5 naar 8).

Zie hier de voltallige lijst 2014

 

Opvallend is dat Philips dit jaar niet alleen is gestegen in het totaal aantal punten waarmee een positionering wordt bepaald, maar ook stevig uitloopt op de nummer twee van de ranglijst, AirFrance-KLM. De onderneming deed het ook internationaal zeer goed. In de Global RepTrack staat het concern op de 18e plaats, ver voor Unilver (66) en heineken (70).

Naast de bekende reputatieranking publiceerde het Reputation Institue dit jaar tevens een aangepaste lijst, waarbij rekening is gehouden met de branche waarin de onderneming opereert. Reden: voor merken in bepaalde branches is het makkelijker om hoog te scoren dan voor andere. Denk aan consumentenmerken, of bedrijven in de foodsector  vs utilitybrands, of bijvoorbeeld telecombedrijven. Bovendien is het voor sommige merken moeilijk hun maatschappelijke performance aan te tonen.

De aangepaste lijst levert niet alleen een nieuwe winnaar op  -  namelijk KLM-Air France -  maar laat tevens opmerkelijke verschuivingen zien.  Zo valt op dat energiebedrijf Eneco 11 plaatsen stijgt en KPN maar liefst 14. Zorgverzekeraar CZ staat in deze aangepaste lijst op de 3 plek.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie